Spis treści
W 2026 znacznie wzrośnie zasiłek pogrzebowy
Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że zasiłek pogrzebowy wzrośnie po raz pierwszy od kilkunastu lat. To konkretne pieniądze, które trafiają na konto Polaków. Tylko w 2024 roku ZUS wypłacił 1,44 miliarda złotych z tytułu zasiłku pogrzebowego. Ta kwota znacząco wzrośnie, bo wraz z nadejściem 2026 roku zasiłek pogrzebowy wynosić będzie nie 4 tysiące złotych a 7 tysięcy złotych. Dodatkowo, od 1 marca 2026 r. kwota zasiłku będzie waloryzowana, jeśli inflacja w roku poprzednim przekroczy 5 proc.
Kto otrzyma zasiłek pogrzebowy i w jakiej kwocie?
Zasiłek pogrzebowy przysługuje członkom rodziny lub osobom spoza rodziny, które opłaciły koszty pochówku.
Członkom rodziny zmarłego przysługuje pełna kwota zasiłku pogrzebowego – 4 tys. zł do końca 2025 r., a od 2026 r. już 7 tys. zł i niezależnie od faktycznych kosztów pogrzebu.
Osobom spoza rodziny świadczenie wypłaca się do wysokości faktycznych wydatków, ale nie więcej niż limit. Jeśli koszty pogrzebu pokrywa kilka osób lub instytucji, zasiłek dzieli się proporcjonalnie. ZUS, aby lepiej zobrazować zasady wypłaty zasiłku pogrzebowy posłużył się przykładem.
4000 zł to 100% (od 2026 roku - 7000 zł - przyp.). Na pogrzeb łącznie wydano 10 000 zł. Na przykład jedna osoba spoza rodziny wydała 3 000 zł (to jest 30% z 10 000 zł), a druga 7000 zł (to jest 70% z 10 000 zł). Pierwsza osoba dostanie 1200 zł (30% z 4000 zł), a druga 2800 zł (70% z 4 000 zł) – informuje ZUS.
Osoby, które będą ubiegać się o zasiłek pogrzebowy muszą wiedzieć, że zasiłek przysługuje temu, kto pokrył koszty pogrzebu osoby ubezpieczonej w ZUS (pracownik, emeryt, rencista) lub członka jej rodziny.
Do rodziny zalicza się m.in.:
- małżonka,
- rodziców,
- dzieci (własne, przysposobione, z rodziny zastępczej),
- rodzeństwo,
- dziadków,
- wnuki,
- osoby pod opieką prawną.
Świadczenie mogą też otrzymać pracodawca, DPS, gmina, powiat lub instytucja religijna, jeśli pokryły koszty pogrzebu.
ZOBACZ: To najlepsze miejsce do życia na Podkarpaciu
Uwaga! Tych wydatków nie uzna ZUS przy wypłacie zasiłku
Jakie koszty zostaną uznane przez ZUS? Wnioskodawcy powinni pamiętać, że kosztami pogrzebu są udokumentowane rachunkami powstałe od chwili śmierci osoby, po której przysługuje zasiłek, do chwili zakończenia pochówku.
Nie mogą to być koszty, które nie zostały poniesione bezpośrednio na pochówek, np. koszty nagrobka, koszty pobieranej przez zakład pogrzebowy opłaty za złożenie w oddziale ZUS wniosku o zasiłek, koszty konsolacji czy kwiatów – podkreśla ZUS.
Wniosek i dokumenty potrzebne do zasiłku pogrzebowego
Zasiłek pogrzebowy wypłacany jest na wniosek. Aby ubiegać się o zwrot kosztów za pochówek należy złożyć wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (Z-12). Gdzie? Możliwości jest kilka. Można złożyć go samodzielnie w oddziale ZUS, przesłać pocztą lub przez PUE eZUS. Wniosek w imieniu członka rodziny lub innym może złożyć również upoważniony zakład pogrzebowy.
Choć sam wniosek można złożyć elektronicznie lub wysłać pocztą, rachunki trzeba dostarczyć w oryginale albo w postaci kopii potwierdzonych przez bank za zgodność z oryginałami – podkreśla ZUS.
Do wniosku o zasiłek należy również dołączyć:
- odpis skrócony aktu zgonu (na prośbę wnioskodawcy oddział ZUS sam może uzyskać odpis skrócony aktu zgonu z urzędu stanu cywilnego),
- dokument potwierdzający pokrewieństwo lub powinowactwo osoby składającej wniosek ze zmarłym, np. skrócony odpis aktu urodzenia,
- zaświadczenie płatnika składek (na przykład pracodawcy) o tym, że wnioskodawca albo zmarły jest lub był objęty ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi – w przypadku osoby ubezpieczonej (nie dotyczy to osób, które mają pozarolniczą działalność i osób, które z nimi współpracują).
Kiedy składać dokumenty o zasiłek pogrzebowy?
- do 12 miesięcy od dnia śmierci,
- do 12 miesięcy od dnia pogrzebu – jeśli na przykład był problem z odnalezieniem zwłok lub identyfikacją zmarłego.
Dołącz dokument, który potwierdzi powód opóźnienia:
- zaświadczenie z policji lub prokuratury lub
- odpis zupełny aktu zgonu, lub
- inny dokument urzędowy, który potwierdzi okoliczności lub przyczyny, które uniemożliwiły wcześniejsze złożenie wniosku.
Źródło: ZUS
Polecany artykuł: