Jakie zmiany czekają kierowców w 2021 roku?

i

Autor: Pixabay

Jakie zmiany czekają kierowców w 2021 roku? Prawo drogowe czeka rewolucja

2021-01-08 8:15

"Kierowców czeka rewolucja" - tak o zmianach przepisów o ruchu drogowym w 2021 roku pisze Rzeczpospolita i wymienia najsitotniejsze zmiany. Nowe przepisy dotyczą nowych limitów prędkości, pierwszeństwa pieszych, kar za jazdę na zderzaku czy e-hulajnóg.

Spis treści

  1. Prawo jazdy 2021: Będzie sporo zmian w przepisach o ruchu drogowym
  2. Dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym: 50 km/h w dzień i w nocy
  3. Zakazu korzystania ze smartfonów na przejściach dla pieszych
  4. Pierwszeństwo pieszych na przejściu
  5. Koniec z jazdą na zderzaku
  6. E-hulajnogi z zakazem jazdy po chodnikach

Prawo jazdy 2021: Będzie sporo zmian w przepisach o ruchu drogowym

2021 upłynie kierowcom i pieszym pod znakiem zmian w przepisach, bo tych jest naprawdę sporo. Nowe regulacje dotyczą:

  • ujednolicenia prędkości w obszarze zabudowanym
  • zakazu korzystania ze smartfonów na przejściach dla pieszych
  • pierwszeństwa pieszych na przejściach
  • kar za jazdę na zderzaku
  • zakazie jazdy e-hulajnogami po chodnikach

Dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym: 50 km/h w dzień i w nocy

Jedna z najważniejszych zmian w prawie o ruchu drogowym dotyczy dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. Teraz nastąpi zrównanie dopuszczalnej prędkości w miastach do 50 km/h - zarówno w dzień, jak i w nocy. Obniżenie prędkości pojazdów o 10 km/h nocą ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Mniejsza prędkość samochodów ma wpłynąć pozytywnie na drogę ich hamowania - mówiąc wprost, skrócić ją, gdyby doszło do konieczności nagłego zatrzymania pojazdu.

Zakazu korzystania ze smartfonów na przejściach dla pieszych

Piesi będą karani za korzystanie ze smartfonów i innych urządzeń elektronicznych w czasie przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.

Pierwszeństwo pieszych na przejściu

W 2021 roku obowiązkiem kierowcy będzie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim:

"Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów" - pisze Ministerstwo Infrastruktury.

Co ważne, przepis ten nie dotyczy kierowców tramwajów.

Koniec z jazdą na zderzaku

Nowe przepisy precyzują też bezpieczną odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruchu. Zaproponowano, by ta na autostradach i drogach ekspresowych wynosiła połowę prędkości pojazdu, czyli:

  • kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 metrów za poprzedzającym pojazdem,
  • kierowca jadący 120 km/h musi zachować ostęp 60 metrów,
  • kierowca jadący 140 km/h musi zachować ostęp 70 metrów.

Są żółte i ostrzegają. Znasz te znaki?

Pytanie 1 z 14
Znak ten ostrzega przed krętą drogą, na której:
Znak ostrzegający przed krętą drogą, na której pierwszy zakręt jest w prawo

E-hulajnogi z zakazem jazdy po chodnikach

Nowe przepisy dotyczą też urządzeń tansportu osobistego, na przykład e-hulajnóg. Te nie mogą korzystać z chodników i dzielić jezdnię z innymi użytkownikami ruchu. Przepis ten dotyczy miejsc, w których dopuszczalna prędkość dotyczy max. 50 km/h:

"Co, gdy będzie większa? Na razie nie wiadomo" - kwituje Rzeczpospolita.

Posłuchaj o symptomach nadciśnienia. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.
W dwie minuty zarobiła 16 pkt karnych. Kobiecy pirat drogowy złapany przez grupę SPEED