Foto

i

Autor: eska.pl/cinema Ilustracja zastępcza

Wkraczając w pustkę

2011-01-23 17:35

Wędrówka przez mroki Tokio

Sensacja ubiegłorocznego festiwalu w Cannes, film totalny, kino ery techno.

Jego bohaterem jest Amerykanin Oscar, diler narkotyków, który z siostrą Lindą mieszka w Tokio. Rodzeństwo łączy silna więź i traumatyczne wspomnienie wypadku z dzieciństwa.

Podczas gdy Linda tańczy przy rurze w nocnym klubie, Oscar oddaje się narkotycznym wizjom, interesuje się tematyką śmierci i odrodzenia. Prawdziwy przełom następuje w dwudziestej minucie filmu, kiedy główny bohater ginie.

Od tego momentu śledzimy akcję z punktu widzenia jego ducha, przenikającego ściany, krążącego nad ulicami Tokio, które zamienia się w mroczną metropolię grzechu i wyalienowania. Ów halucynogenny trip, ujawniający metafizyczne spojrzenie, działa na zmysły świetlnymi pulsacjami, niemal niezauważalnym montażem, hipnotycznymi jazdami kamery.



Twórca filmu, Gaspar Noe, to wizjoner współczesnego kina, eksperymentujący z płynnym montażem i psychodelią, konsekwentnie przekraczający obyczajowe tabu, za każdym razem wystawia wytrzymałość widzów na próbę.



Wkraczając w pustkę / Enter the Void (dramat, Francja, Niemcy, Włochy, 2009, 154 min)
premiera: 22 maja 2009 (Świat) 21 stycznia 2011 (Polska)

scenariusz i reżyseria: Gaspar Noe
obsada: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Cyril Roy, Emily Lind, Jesse Kuhn