Orange Polska ma zwrócić pieniądze klientom

i

Autor: Pixabay

UOKiK: Orange Polska ma zwrócić pieniądze klientom. Sprawdź, czy ci się należą

2020-12-17 9:19

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał spółkę Orange Polska do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid. Mowa o sytuacjach, w których środki na karcie przepadły po przeniesieniu numeru do innego operatora. Komu należą się pieniądze? Jak je odzyskać? Wyjaśniamy.

Orange będzie zwracał pieniądze klientom

Są dobre wieści dla klientów Orange, którym przepadły środki na karcie po przeniesieniu numeru do innego operatora. Teraz UOKiK zobowiązał sieć do zwracania tych pieniędzy:

- Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid. Utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

QUIZ. Ci przywódcy i politycy zmienili świat. Wiesz, w którym kraju działali?
Pytanie 1 z 12
Ronald Reagan to były prezydent...

Wcześniej spółka Orange zastrzegała w umowach do usług przedpłaconych, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego niewykorzystane pieniądze będą anulowane. To oznaczało, że pieniądze przepadały. To mogło zniechęcać do wyboru oferty innej firmy, nawet jeśli była konkurencyjna.

Podobnie były skonstruowane umowy w sieciach Plus, T-Mobile i Play. Ich także, wcześnej niż Orange, UOKiK zobowiązał do zwrotu anulowanych środków na kartach klientom.

Jak odzyskać pieniądze od Orange?

UOKiK wyjaśnia, jak ubiegać się o zwrot pieniędzy od Orange Polska.

  • Uprawnieni będą klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile.
  • Konsumenci muszą złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących.
  • Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).
  • Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł.
  • Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna, więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.
  • W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, Orange Polska przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.

Procedury zwrotu pieniędzy będą uruchomione w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji UOKiK.

Posłuchaj, jak się przygotować do odwiedzin u noworodka i jego rodziców. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.
Jak dokarmiać ptaki zimą, by nie zrobić im krzywdy?