TikTok zmienił wszystko
Jeszcze kilka lat temu serek wiejski kojarzył się głównie z dietami sprzed dekad i jedzeniem „dla starszych”. Dziś stał się kulinarnym przebojem pokolenia Z. Wszystko za sprawą przepisów na TikToku, w których ten niepozorny produkt gra pierwsze skrzypce – jako składnik past, deserów, naleśników, a nawet zamiennik lodów.
– Kiedyś nie wierzyłem, że serek wiejski może wrócić do łask. Kojarzył się z dietą i jedzeniem naszych dziadków – przyznał John Crawford, wiceprezes ds. analiz rynku nabiału w firmie Circana. – Ale TikTok wszystko zmienił – dodał.
Wyniki sprzedaży mówią same za siebie. W ciągu 52 tygodni do połowy czerwca 2025 roku sprzedaż serka wiejskiego w amerykańskich sklepach wzrosła o 20 proc. To kontynuacja trendu rosnącego już od 2022 roku. Wtedy wzrost wynosił 11 proc., w latach 2023–2024 – aż 17 proc.
Popyt większy niż podaż
Nowa moda zaskoczyła nie tylko konsumentów, ale i producentów. – Musiałam dwa razy sprawdzić dane, ale to naprawdę kategoria z dużym potencjałem wzrostu – przyznała Susan Morris, dyrektor operacyjna sieci spożywczej Albertsons.
Niektóre marki przestały nadążać z dostawami. Firma Organic Valley poinformowała, że tylko w pierwszym półroczu 2025 roku sprzedaż serka wiejskiego wzrosła u nich o ponad 30 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
– Serek wiejski Organic Valley sprzedaje się szybciej, niż jesteśmy w stanie go produkować – mówi Andrew Westrich, menedżer ds. marketingu firmy.
Z podobnymi trudnościami mierzy się również marka Good Culture, która swój sukces zawdzięcza właśnie TikTokowi. – Wiemy, że ostatnio trudno nas znaleźć. Widzimy wiadomości, wiemy, że popyt jest OGROMNY i pracujemy bez przerwy, by wrócić na półki – napisała firma 2 lipca w mediach społecznościowych.
Oprac. Jakub Mazurkiewicz, źródło: tvn24.