BLIK wchodzi na europejskie salony
Podczas prestiżowej konferencji Web Summit 2025 zaprezentowano pierwszą transgraniczną transakcję w ramach BLIKA. Z portugalskiego systemu MB WAY wysłano przelew na numer telefonu klienta, który był zarejestrowany w BLIKU. To symboliczny moment otwierający pilotaż mający połączyć polski system z europejskimi rozwiązaniami mobilnymi.
W pierwszym etapie programu pilotażowego polscy użytkownicy BLIKA mogą odbierać przelewy na telefon wysyłane z partnerskich systemów działających w Europie. Są to:
- MB WAY (Portugalia),
- Bizum (Hiszpania),
- Bancomat (Włochy),
- Vipps (kraje skandynawskie).
W Polsce do udziału w projekcie wybrano klientów Santander Bank Polska. Pilotaż rozwijany jest w ramach stowarzyszenia EuroPA, do którego BLIK dołączył w maju 2025 roku. W kolejnych krokach grupa testowa powiększy się o klientów PKO Banku Polskiego, gdzie trwają prace nad obsługą przelewów P2P w euro w aplikacji IKO.
Dzięki współpracy systemów mobilnych możliwe będzie połączenie ponad 100 milionów użytkowników z różnych krajów, a docelowo nawet 450 milionów w całej Europie.
Technologia SEPA Instant kluczem do rewolucji
Międzynarodowe przelewy na telefon w euro będą realizowane w oparciu o SEPA Instant, system obsługujący natychmiastowe transfery pieniężne w euro. Pilotaż pozwoli doprecyzować techniczne wymagania, które krajowi dostawcy usług płatniczych muszą spełnić, aby umożliwić pełną interoperacyjność między systemami.
Równolegle trwają wdrożenia na Słowacji, które mają umożliwić użytkownikom BLIKA w strefie euro wykonywanie międzynarodowych przelewów na telefon w ramach współpracy europejskich systemów mobilnych.
Za rozwój BLIKA odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Z systemu korzystają dziś klienci większości polskich banków, w tym m.in. Alior Banku, Banku Millennium, ING Banku Śląskiego, mBanku, a także Mastercard.
Zobacz także: Poszli dla Niepodległej. W Krasnobrodzie odbył się IV. Rajd Nordic Walking