Centralne Biuro Antykorupcyjne zostanie zlikwidowane 1 maja 2026 roku – wynika z najnowszego projektu ustawy opublikowanego na stronach Rządowego Centrum Legislacji. To kolejna próba przeprowadzenia zmian, które zapisano w umowie koalicyjnej partii tworzących rząd.
Pierwotny projekt ustawy w tej sprawie został przyjęty w grudniu 2024 roku i zakładał likwidację CBA w lipcu 2025 roku. Dokument nie trafił jednak do Sejmu, ponieważ prezydent Andrzej Duda zapowiadał, że nie podpisze przepisów wygaszających działalność Biura.
Polecany artykuł:
Nowa data i dodatkowe przepisy
W nowym projekcie ustalono datę zakończenia działalności CBA na 1 maja 2026 roku. Podstawowe założenia pozostały bez zmian – zadania Biura mają zostać przejęte przez inne instytucje. W policji powstanie Centralne Biuro Zwalczania Korupcji (CBZK), część obowiązków trafi do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a kontrolę oświadczeń majątkowych przejmie Krajowa Administracja Skarbowa.
Projekt zakłada również zmiany w innych ustawach, m.in. dotyczących ochrony ludności i obrony cywilnej, doręczeń elektronicznych czy rynku pracy. Z wcześniejszej wersji wykreślono zapisy, które straciły aktualność, np. dotyczące polskiej prezydencji w Radzie UE w 2025 roku.
Co stanie się z etatami i budżetem?
Według dokumentu, w CBA zatrudnionych jest obecnie około 1300 funkcjonariuszy i 200 pracowników cywilnych. Po wejściu w życie nowej ustawy, większość z nich – 950 funkcjonariuszy i 200 pracowników cywilnych – zostanie przeniesiona do nowo utworzonego CBZK. Do jednostki trafią także dodatkowe osoby z innych formacji policji.
Po około 150 etatów przejmą ABW i KAS, a część zatrudnionych skorzysta z prawa do przejścia na emeryturę.
W budżecie państwa na 2026 rok na działalność CBA zaplanowano 334,7 mln zł. Po likwidacji środki mają zostać podzielone: 73 proc. trafi do policji, 15,5 proc. do ABW, a 11,5 proc. do KAS.