Biedronka wprowadzała klientów w błąd ws. promocji? UOKiK przyznał sieci ponad 100 mln zł kary

2025-12-01 11:38

Prezes UOKiK nałożył na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, karę blisko 105 mln zł za wprowadzenie klientów w błąd podczas ubiegłorocznych akcji promocyjnych - poinformował w poniedziałek urząd. Biuro prasowe sieci Biedronka podkreśliło, że nie zgadza się z decyzją i zaskarży ją do sądu.

Biedronka

i

Autor: MAREK KUDELSKI / SUPER EXPRESS Biedronka
  • UOKiK nałożył na Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, blisko 105 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd podczas promocji „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”.
  • Urząd stwierdził, że konsumenci nie mieli realnej możliwości poznania pełnych warunków promocji, a ograniczenia dotyczące wykorzystania voucherów były dostępne jedynie w regulaminie online lub na tablicach ogłoszeń.
  • Biedronka nie zgadza się z decyzją UOKiK. W oświadczeniu zapowiedziała odwołanie do sądu.
  • Więcej informacji z Polski i Świata znajdziesz na stronie Radia Eska.

UOKiK nałożył ponad 100 mln zł kary na właściciela sieci sklepów Biedronka

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Jeronimo Martins Polska, firmę, do której należy sieć sklepów Biedronka, karę w wysokości 104,7 mln zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Sprawa dotyczy promocji z początku 2024 roku – „Specjalnej Środy” oraz „Walentynkowej Środy”, podczas których Biedronka oferowała zwrot 100 proc. wartości zakupów w formie vouchera. Według UOKiK, rzeczywiste zasady korzystania z voucherów były bardziej złożone, niż sugerowały to przekazy reklamowe w radiu, aplikacji mobilnej, mediach społecznościowych czy sklepach. Klienci nie mogli wykorzystać voucherów na dowolny asortyment przy kolejnych zakupach, mimo że tak wynikało z głównego hasła promocyjnego.

Urząd podkreślił, że kategorie produktów, na które przysługiwały vouchery, często nie miały związku z kupowanymi artykułami. Aby skorzystać z bonu, należało ponownie zrobić zakupy w konkretnej kategorii i wydać kwotę przewyższającą wartość vouchera. Informacje o tych ograniczeniach widniały jedynie w regulaminie online, na tablicach ogłoszeń za kasami lub bezpośrednio na wydanym voucherze. Zdaniem UOKiK konsumenci nie mieli realnej możliwości poznania zasad promocji w momencie podejmowania decyzji zakupowych, a pominięte w reklamach warunki mogły istotnie wpłynąć na ocenę atrakcyjności ofert. Prezes UOKiK uznał, że zgromadzone dowody wskazują na celowe naruszenie interesów konsumentów podczas obu akcji promocyjnych. Decyzja o nałożeniu kary jest nieprawomocna.

Radio ESKA Google News

Właściciel sklepów Biedronka zapowiedział odwołanie od kary UOKiK

Przedstawiciele firmy Jeronimo Martins Polska zapowiedzieli, że zaskarżą decyzję UOKiK o przyznaniu ponad 100 mln złotych kary do sądu. Jednocześnie podkreślono, że sieć sklepów Biedronka dalej będzie oferować swoim klientom atrakcyjną ofertę, która da im możliwość zaoszczędzenia pieniędzy.

— Opierając się na faktach, będziemy bronić naszego stanowiska i zaskarżymy decyzję Prezesa UOKiK do sądu. Ubolewamy, że w trakcie badania tej sprawy Urząd nie zgodził się z siecią, która nieustannie stwarza polskim klientom możliwości oszczędzania. Jednocześnie zapewniamy, że Biedronka będzie nadal oferować swoim klientom najbardziej konkurencyjną ofertę na polskim rynku — przekazało PAP w oświadczeniu Biuro Prasowe sieci Biedronka.

Biedronka otwiera się na Słowacji:

Biedronka wprowadziła nową opłatę SHORT