- UOKiK nałożył na Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, blisko 105 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd podczas promocji „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”.
- Urząd stwierdził, że konsumenci nie mieli realnej możliwości poznania pełnych warunków promocji, a ograniczenia dotyczące wykorzystania voucherów były dostępne jedynie w regulaminie online lub na tablicach ogłoszeń.
- Biedronka nie zgadza się z decyzją UOKiK. W oświadczeniu zapowiedziała odwołanie do sądu.
- Więcej informacji z Polski i Świata znajdziesz na stronie Radia Eska.
UOKiK nałożył ponad 100 mln zł kary na właściciela sieci sklepów Biedronka
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Jeronimo Martins Polska, firmę, do której należy sieć sklepów Biedronka, karę w wysokości 104,7 mln zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Sprawa dotyczy promocji z początku 2024 roku – „Specjalnej Środy” oraz „Walentynkowej Środy”, podczas których Biedronka oferowała zwrot 100 proc. wartości zakupów w formie vouchera. Według UOKiK, rzeczywiste zasady korzystania z voucherów były bardziej złożone, niż sugerowały to przekazy reklamowe w radiu, aplikacji mobilnej, mediach społecznościowych czy sklepach. Klienci nie mogli wykorzystać voucherów na dowolny asortyment przy kolejnych zakupach, mimo że tak wynikało z głównego hasła promocyjnego.
Urząd podkreślił, że kategorie produktów, na które przysługiwały vouchery, często nie miały związku z kupowanymi artykułami. Aby skorzystać z bonu, należało ponownie zrobić zakupy w konkretnej kategorii i wydać kwotę przewyższającą wartość vouchera. Informacje o tych ograniczeniach widniały jedynie w regulaminie online, na tablicach ogłoszeń za kasami lub bezpośrednio na wydanym voucherze. Zdaniem UOKiK konsumenci nie mieli realnej możliwości poznania zasad promocji w momencie podejmowania decyzji zakupowych, a pominięte w reklamach warunki mogły istotnie wpłynąć na ocenę atrakcyjności ofert. Prezes UOKiK uznał, że zgromadzone dowody wskazują na celowe naruszenie interesów konsumentów podczas obu akcji promocyjnych. Decyzja o nałożeniu kary jest nieprawomocna.
Właściciel sklepów Biedronka zapowiedział odwołanie od kary UOKiK
Przedstawiciele firmy Jeronimo Martins Polska zapowiedzieli, że zaskarżą decyzję UOKiK o przyznaniu ponad 100 mln złotych kary do sądu. Jednocześnie podkreślono, że sieć sklepów Biedronka dalej będzie oferować swoim klientom atrakcyjną ofertę, która da im możliwość zaoszczędzenia pieniędzy.
— Opierając się na faktach, będziemy bronić naszego stanowiska i zaskarżymy decyzję Prezesa UOKiK do sądu. Ubolewamy, że w trakcie badania tej sprawy Urząd nie zgodził się z siecią, która nieustannie stwarza polskim klientom możliwości oszczędzania. Jednocześnie zapewniamy, że Biedronka będzie nadal oferować swoim klientom najbardziej konkurencyjną ofertę na polskim rynku — przekazało PAP w oświadczeniu Biuro Prasowe sieci Biedronka.