Supermarkety rezygnują z kas samoobsługowych. Nie podobają się klientom!

i

Autor: Canva.com Zdjęcie poglądowe

To ciekawe!

Supermarkety rezygnują z kas samoobsługowych. Nie podobają się klientom!

2024-05-02 10:54

Kanadyjskie media zauważają, że od kilku miesięcy supermarkety rezygnują z kas samoobsługowych. Z badania zamówionego przez organizacje biznesu, przeprowadzonego w 2022 r. przez 93 duże sieci supermarketów na świecie, wynikało, że 23 proc. strat sklepów wynikało z kradzieży oraz z błędów popełnianych przez klientów przy takich kasach.

Publiczny nadawca CBC pisał, że po początkowym entuzjazmie i testowaniu od 2021 r. supermarketów bez kasjerów w Kanadzie w 2023 r. zaczął się powrót do tradycyjnych kas - zarówno w dużych, jak i mniejszych sieciach sklepów. W wielu supermarketach obok tradycyjnych kas stoją stanowiska samoobsługowe, przy których zawsze stoi ktoś z obsługi pomagający klientom w razie problemów.

Z rozmów PAP wynika, że najważniejsze zastrzeżenia klientów dotyczą tego, że supermarkety nie płacą im przecież za obsługę, ważna jest też niechęć do odbierania pracy kasjerom.

Jaki prezent dla fana Apple? Gadżety do iPhone, iPad, Macbook i wiele więcej!

O problemie pisał wcześniej socjolog Christopher Andrews, wykładowca na amerykańskim Drew University w New Jersey, autor książki „The Overworked Consumer: Self-Checkouts, Supermarkets, and the Do-It-Yourself Economy” (przepracowany konsument, kasy samoobsługowe, supermarkety i gospodarka "zrób to sam"). W wywiadzie zamieszczonym na stronie uniwersytetu podkreślał, że np. amerykański sklep samoobsługowy Piggly Wiggly oferował swoim klientom upusty w cenach właśnie za czas poświęcony na wykonanie tego, co dawniej robili sprzedawcy. Andrews podkreślał też, że klienci nieotrzymujący należnego ich zdaniem upustu „rekompensowali” to sobie, kradnąc.

Jest w Kanadzie firma, która od 2015 w prowincjach Ontario i Quebec rozwija sieć sklepów bez kasjerów, Aisle24. Na swojej stronie internetowej firma twierdzi, że swój pomysł i ofertę kieruje do tych, którzy chcieliby uruchamiać niewielkie sklepy, np. na niewykorzystanych powierzchniach w budynkach osiedli mieszkaniowych, bo możliwe jest prowadzenie sklepu nawet o powierzchni ok. 30 m kw. Pierwszy sklep tego typu uruchomiono na jednym z kampusów uniwersyteckich. Przy tym nawet w sklepach bez kasjerów potrzebni są pracownicy zaplecza, a firma ogranicza swoją ofertę do towarów, o których klienci przypominają sobie zazwyczaj w ostatniej chwili. Klienci muszą też posługiwać się aplikacją na telefonie, bo bez niej nie wejdą do sklepu.

Klienci dodatkowo są uczuleni na fakt, że podczas pandemii i po niej sieci handlowe znacząco podniosły ceny żywności. Ok. 75 proc. sprzedawanej w Kanadzie żywności przypada na pięć największych sieci w kraju. We wrześniu ub.r. szefów tych sieci zaprosił na spotkanie minister przemysłu Francois-Philippe Champagne, a prezesi obiecali współpracę na rzecz ustabilizowania cen żywności. W czerwcu ub.r. kanadyjski urząd ds. konkurencji, Competition Bureau, opublikował raport, w którym podkreślił, że konkurencja jest za mała, by móc obniżyć ceny. Kanadyjskie sieci supermarketów z żywnością mają w swoich grupach różne marki, zarówno tańsze, jak i droższe, więc decydują o różnych segmentach rynku. W raporcie poradzono rządowi, by jak najszybciej ułatwił wejście na rynek nowym niezależnym graczom. W styczniu br. Champagne informował, że prowadzi rozmowy z zagranicznymi sieciami.

QUIZ: Wynalazki, które zmieniły świat. Wstyd nie znać wszystkich odpowiedzi!
Pytanie 1 z 10
Gdzie prawdopodobnie wynaleziono koło?