pociąg

i

Autor: pexels.com

podróże pociągiem

Odszkodowanie za opóźniony pociąg. Rekompensata nie zawsze wchodzi w grę. Sprawdź jakie warunki musisz spełnić

2024-01-11 12:34

Większość pasażerów PKP, chociaż raz doświadczyła opóźnienia lub odwołania swojego pociągu. W sieci pojawia się wiele memów i żartobliwych obrazków, na ten temat. Polskie Koleje Pociągowe, przewidują jednak rekompensatę za spóźnienie danej relacji. Są jednak warunki, które trzeba spełnić. Wyjaśniamy!

Spis treści

  1. Odszkodowanie za opóźniony pociąg - komu przysługuje?
  2. Odszkodowanie za opóźniony pociąg - kiedy nie przysługuje?
  3. Jak uzyskać rekompensatę opóźnionej podróży?

Spóźniony lub odwołany pociąg może zepsuć humor i samopoczucie na cały dzień. Nie każdy ma świadomość, że może ubiegać się o odszkodowanie. Nie w każdym przypadku przysługuje jednak rekompensata. Jakie warunki trzeba spełnić, by wyjść z takiej sytuacji na plus? Podpowiadamy.

Odszkodowanie za opóźniony pociąg - komu przysługuje?

Każdy, kto korzysta z podróżowania pociągami, chociaż raz przeżył opóźniony lub odwołany pociąg. Każdy pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie, jeżeli jego pociąg będzie opóźniony co najmniej 60 minut. To jednak nie wszystko. Prawo do odszkodowania jest Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z 2021 roku. Artykuł mówi o tym, że kwota odszkodowania wynosi 25% ceny biletu, jeżeli opóźnienie wyniosło od 60 do 119 minut oraz 50% ceny biletu, jeżeli opóźnienie wyniosło równo i więcej niż 120 minut. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że te przepisy nie dotyczą każdego przewoźnika. W Polsce, odszkodowanie za opóźniony pociąg można dostać w:

  • EIP - Express InterCity Premium
  • EIC - Express InterCity
  • IC - InterCity
  • TLK - Twoje Linie Kolejowe
  • IR - InterREGIO
  • ŁS - ŁKA Sprinter
  • połączenia międzynarodowe

Odszkodowanie za opóźniony pociąg - kiedy nie przysługuje?

Przewoźnik ma prawo odmówić wypłacenia odszkodowania, jeżeli opóźnienie relacji zostało spowodowane poza Unią Europejską lub przez przyczyny losowe, które nie są zależne od niego, a należą do nich:

  • ekstremalne warunki pogodowe
  • katastrofy naturalne
  • wina podróżnego
  • zachowanie osoby trzeciej np. osoba na torach, kradzież przewodów kolejowych, sytuacja nadzwyczajna, działania organów ścigania czy terroryzm

Odszkodowania nie dostanie też pasażer, który został poinformowany o opóźnieniu pociągu, zanim dokonał kupna biletu oraz wtedy, kiedy opóźnienie powstało w wyniku kontynuacji podróży inną relacją lub w wyniku zmiany trasy - nie przekraczając jednej godziny.

Opóźniony pociąg - jak uzyskać zwrot pieniędzy i kiedy należy się odszkodowanie?

Jak uzyskać rekompensatę opóźnionej podróży?

Jak podaje "National Geographic Polska", aby ubiegać się o odszkodowanie z powodu opóźnienia pociągu, należy w pierwszej kolejności, spełnić powyższe kryteria. Drugim krokiem jest złożenie wniosku o rekompensatę, który widnieje w formie formularza na stronie danego przewoźnika. Warto pamiętać, że wypłata odszkodowania w formie pieniężnej, następuje na wyraźną prośbę podróżującego i wypłacana jest w ciągu miesiąca od złożenia niezbędnych dokumentów. Odszkodowania są wypłacane zwykle w formie kuponów lub innych usług, w obrębie działania danego przewoźnika.

Sztuczna inteligencja w PKP. To wielki przełom w polskich kolejach

Nowy rozkład PKP Intercity. To zaskakuje najbardziej!