Podróże

Opóźniony pociąg - jak uzyskać zwrot pieniędzy i kiedy należy się odszkodowanie?

Co robić, gdy pociąg się spóźnił? Sprawdźcie, czy przysługuje Wam odszkodowanie oraz jakie warunki muszą być spełnione, by móc złożyć reklamację i otrzymać zwrot kosztów.

Spis treści

  1. Zwrot pieniędzy za opóźniony pociąg - kiedy się należy?
  2. Ile pieniędzy odzyskamy w ramach odszkodowania?
  3. Gdzie sprawdzić, o ile minut spóźnił się pociąg?
  4. Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?
  5. Wniosek o zwrot kosztów - jak go złożyć?

Nie zdążyliście na ważne spotkanie, bo pociąg stanął w szczerym polu? A może utknęliście w puszce bez klimatyzacji i czujecie, że coś Wam się należy za te męki? Możecie ubiegać się o odszkodowanie. Sprawdźcie, kiedy przysługuje Wam prawo do zwrotu pieniędzy!

Zwrot pieniędzy za opóźniony pociąg - kiedy się należy?

Oto, jakie warunki muszą zostać spełnione, by otrzymać zwrot kosztów:

  • opóźnienie pociągu musi wynieść minimum 60 minut,
  • jest to pociąg dalekobieżny (Intercity, Express Intercity Premium, Express Intercity, interREGIO i TLK oraz połączenia międzynarodowe w obrębie Unii Europejskiej),
  • kwota odszkodowania będzie wyższa niż równowartość 4 euro,
  • został złożony wniosek.

Ile pieniędzy odzyskamy w ramach odszkodowania?

Procentowa wysokość odszkodowania jest regulowana przez Unię Europejską. Oznacza to, że im więcej kosztował bilet, tym większe odszkodowanie dostaniemy.

  • za opóźnienie 60-119 minut - odszkodowanie w wysokości 25% ceny biletu,
  • za opóźnienie powyżej 120 minut - odszkodowanie w wysokości 50% ceny biletu.

Zadośćuczynienie możemy otrzymać w formie przelewu (taką chęć należy zaznaczyć we wniosku) lub bonu zniżkowego na kolejne połączenie kolejowe. Proces przetwarzania wniosku trwa obecnie ok. miesiąca.

Zobacz też: Pociągiem po Europie. Gdzie dojedziemy koleją taniej niż samolotem? Kierunki, ceny, jak kupić tanie bilety

Gdzie sprawdzić, o ile minut spóźnił się pociąg?

Opóźnienie możemy na bieżąco monitorować na stronie Portal Pasażera. Sprawdzimy tu również zawczasu numer peronu i toru, z którego odjeżdża nasz pociąg (może się przydać, gdy jesteśmy w dużym pośpiechu). 

O opóźnienie możemy również zapytać konduktora lub w informacji na dworcu.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?

Nie otrzymamy zwrotu kosztów, jeśli:

  • jechaliśmy pociągiem regionalnym,
  • opóźnienie wyniosło poniżej 60 minut,
  • odszkodowanie wyniosłoby mniej niż równowartość 4 euro,
  • nie złożyliśmy wniosku.

Wniosek o zwrot kosztów - jak go złożyć?

Reklamację możemy złożyć listownie, mailowo lub w kasie danego przewoźnika na dworcu kolejowym. Jeśli zależy nam na zwrocie kosztów przelewem a nie innej formie rekompensaty, należy wyraźnie zaznaczyć to we wniosku. Sam wniosek znajdziemy na stronie Intecity. Z kolei wzór reklamacji w przypadku opóźnionego pociągu przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Numer pociągu znajdziemy na bilecie. Warto zanotować godzinę przyjazdu na stację końcową - przyda się przy wypełnianiu wniosku.

Jak dobrze pamiętasz wczasy w PRL-u? Quiz

Pytanie 1 z 10
Jakie miasto słynęło w PRL-u z plaży nudystów?