W eMuseum znalazły się eksponaty m.in. z MUŻA (Narodowego Muzeum Sztuki Pięknej), Malta Maritime Museum oraz Muzeum Archeologicznego na Gozo. Użytkownicy mogą filtrować zbiory według tytułu, daty, kontekstu historycznego czy lokalizacji muzealnej, a także tworzyć własne zestawienia ulubionych obiektów.
Platformę zaprojektowano jako dynamiczną przestrzeń do odkrywania i nauki, zgodną ze standardami Europeany (unijnej platformy dziedzictwa kulturowego, dla której Heritage Malta pełni funkcję certyfikowanego Krajowego Agregatora) oraz międzynarodowymi wytycznymi w zakresie cyfryzacji. eMuseum umożliwia tworzenie wirtualnych wystaw oraz immersyjnych narracji, a w przyszłości zostanie wzbogacone o integrację z technologiami VR i AR.
Ta inicjatywa stanowi ważny krok w cyfryzacji naszego dziedzictwa kulturowego i umacnia pozycję Malty jako lidera w tym sektorze. Dzięki eMuseum odbiorcy z całego świata mogą nie tylko lepiej poznać naszą narodową kolekcję, lecz także w nowatorski sposób odkrywać, studiować i wchodzić z nią w interakcję
- podkreśla Dr Owen Bonnici, Minister Kultury Malty.
W podobnym tonie wypowiada się Noel Zammit, Dyrektor Generalny Heritage Malta:
Projekt wzmacnia pozycję Heritage Malta jako instytucji potrafiącej szybko reagować na nowe możliwości technologiczne. eMuseum otwiera drogę do rozwijania edukacji, współpracy międzynarodowej oraz dyplomacji kulturalnej, a także zwiększa transparentność w zakresie ochrony i interpretacji naszego dziedzictwa. To nie zwieńczenie, lecz początek kolejnego etapu w naszej cyfrowej podróży.
Platforma jest również częścią szerzej zakrojonego programu innowacji, obejmującego m.in. rozwijaną we współpracy z Katedrą UNESCO ds. Cyfrowego Dziedzictwa Kulturowego koncepcję Memory Twin - bardziej zaawansowany model digitalizacji niż standardowy Digital Twin.