Sektor publiczny pod lupą: Nowe obowiązki raportowania i redukcji zużycia energii

Efektywne zarządzanie zasobami energetycznymi w sektorze publicznym staje się priorytetem organów ustawodawczych, przekładając się na konkretne wymogi administracyjne. Wprowadzenie szczegółowych mechanizmów monitorowania i raportowania ma na celu nie tylko zwiększenie transparentności, ale przede wszystkim wymuszenie realnych oszczędności w poborze prądu. Czeka nas złożony proces dostosowawczy procedur do nowych standardów, który będzie wymagał od jednostek samorządu terytorialnego precyzji oraz ścisłego trzymania się ustawowych terminów.

Nowe obowiązki raportowania i redukcji zużycia energii

i

Autor: Wygenerowane przez AI Zdjęcie wygenerowane przez AI

Jaki jest cel i podstawa prawna obowiązku raportowania zużycia energii w instytucjach publicznych?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi obecnie zaawansowane prace nad wdrożeniem unijnych regulacji dotyczących efektywności energetycznej. Kluczowym celem tych działań jest osiągnięcie spadku zużycia energii o 1,9 procenta, co stanowi wymóg obejmujący wszystkie instytucje publiczne. Zmiany te wynikają bezpośrednio z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791, która została wydana 13 września 2023 roku. Dokument ten nakłada obowiązek zmniejszenia zużycia energii finalnej o łączną wartość 1,9 procenta w skali roku. Punktem odniesienia dla wyliczenia wymaganych poziomów redukcji są dane zarejestrowane w 2021 roku. W świetle zdiagnozowanej potrzeby obniżenia zużycia energii elektrycznej, wprowadzenie nowych regulacji automatycznie uruchomi obowiązek raportowania jej wykorzystania. W rezultacie skuteczna realizacja założeń dyrektywy będzie ściśle powiązana z koniecznością regularnego sprawozdawania przez instytucje publiczne o poziomach zużycia energii.

Kogo obejmuje obowiązek raportowania zużycia energii i jaka jest procedura wprowadzania danych?

Legislacyjną podstawą wprowadzenia omawianych regulacji jest ustawa o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw, znana jako projekt UC77. Jednocześnie fundamentem dla obecnych przepisów pozostaje ustawa z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, której jednolity tekst ukazał się w Dzienniku Ustaw z 2025 r. pod pozycją 711.Określone podmioty zostaną prawnie zobowiązane do raportowania zużycia energii w celu jego efektywnego obniżenia. Katalog ten obejmuje jednostki samorządu terytorialnego, a także gminne, powiatowe i wojewódzkie jednostki budżetowe, rozszerzając wymóg również na samorządowe osoby prawne. Od strony proceduralnej jednostki samorządu terytorialnego będą odpowiedzialne za tworzenie jednego, zbiorczego raportu, który uwzględni dane ze wszystkich podległych im instytucji. Następnie takie zbiorcze zestawienia z poszczególnych województw będą przekazywane Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki za pośrednictwem wojewodów i marszałków województw.

Jaki jest harmonogram wdrożenia obowiązku raportowania zużycia energii dla różnych jednostek administracyjnych?

Proces legislacyjny znajduje się na etapie, w którym projekt ustawy UC77, wprowadzający obowiązek raportowania, przekazano do uzgodnień międzyresortowych 30 września 2025 roku. Ustawodawca przewidział okres przejściowy, wskazując, że jednostki liczące poniżej 50 000, ale nie mniej niż 5000 mieszkańców, według stanu na 31 grudnia 2025 r., będą miały odroczony obowiązek raportowania do 31 grudnia 2026 r. Docelowo raportowanie zużycia energii ma odbywać się w ujęciu rocznym. Informacje o całkowitym zużyciu energii finalnej będą musiały zostać wprowadzone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) do 31 marca każdego roku następującego po roku, w którym obowiązuje realizacja celu.