Co z wagonami restauracyjnymi?
Dla wielu podróżnych ciepły posiłek zjedzony w wagonie restauracyjnym jest nieodłącznym elementem dłuższej podróży koleją. Jak informuje Gazeta Wyborcza, do redakcji zaczęły napływać skargi czytelników na brak popularnych WARS-ów. Podobne sygnały odnotowuje Obserwator Logistyczny, który podaje, że podróżni coraz częściej zauważają brak klasycznych wagonów restauracyjnych w składach PKP Intercity. Ta sytuacja budzi pytania o przyszłość usług gastronomicznych w pociągach.
W związku z pojawiającymi się w przekazach medialnych wątpliwościami pasażerów, Eska.pl zwróciła się bezpośrednio do PKP Intercity, która realizuje połączenia ekspresowe, z pytaniami o sytuację WARSu. Czy rzeczywiście wagonów restauracyjnych jest coraz mniej?
Z informacji, udostępnionych nam przez biuro prasowe spółki wynika, że obecnie dysponuje ona 68 czynnymi wagonami o profilu gastronomicznym i barowym. Liczba ta nie zmieniła się od 2023 r. Przewoźnik uspokaja również, że nie zamierza rezygnować z tej formy usług.
- W najbliższym czasie PKP Intercity nie planuje wycofywania wagonów o profilu gastronomicznym i barowym - czytamy w odpowiedzi na pytania naszej redakcji. - Przeciwnie - spółka zakłada stopniowe zwiększanie tej floty poprzez odbiór wagonów wyposażonych w automaty vendingowe, wynajem wagonów gastronomicznych oraz zakup nowych jednostek.
Maszyny vendingowe nowym standardem w PKP?
Jednym ze sposobów na rozszerzenie oferty gastronomicznej ma być również wprowadzanie automatów z przekąskami i napojami. W pociągach jest ich już całkiem sporo.
- Maszyny vendingowe są zainstalowane w 60 wagonach typu 111A-30 (COMBO) oraz 40 wagonach typu 112A-30ROP (COMBO), co łącznie daje 100 wagonów wyposażonych w 200 automatów (po dwa na wagon). Dodatkowo automaty są dostępne w 13 pojazdach ED74, co łącznie stanowi 26 automatów (po dwa na pojazd) - informuje przewoźnik.
Nie ma WARSu? Należy się rekompensata
Obecność wagonów gastronomicznych w niektórych typach pociągów jest określona przez regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z nich przez przewoźników kolejowych, czyli "Regulamin sieci", który każdego roku wydaje PKP PLK SA. Czytamy tam, że "wyodrębiona strefa gastronomiczna" powinna znajdować się w pociągach ekspresowych, kursujących w połączeniach krajowych lub międzynarodowych.
Co jeśli stwierdzimy jej brak podczas podróży ekspresem? Jak czytamy na stronach Urzędu Transportu Kolejowego, w przypadku gdy pasażer uzna, że przejazd pociągiem bez wagonu gastronomicznego stanowi nienależyte wykonanie umowy przewozu, ma prawo wystąpić o rekompensatę. Możliwość wystąpienia o tego typu rekompensatę nie jest w jakikolwiek sposób limitowana i może o nią wystąpić każdy pasażer. W takim wypadku otrzyma on rekompensatę w formie bonu o wartości 25% należności za bilet na przejazd pociągiem przewoźnika.
