Rząd podnosi opłaty drogowe. Skala podwyżek zaskakuje. Wzrost o ponad 40 procent

2025-11-18 12:06

Rząd planuje znaczące podwyżki opłat za przejazd po płatnych drogach krajowych. Z projektu opublikowanego w Rządowym Centrum Legislacji wynika, że stawki wzrosną o nawet ponad 40 procent, a do systemu trafi kolejne 645 km płatnych odcinków. Zmiany mają wejść w życie 1 lutego przyszłego roku.

Autostrada

i

Autor: PAWEL JASKOLKA / SUPER EXPRESS Autostrada, zdj. ilustracyjne

To już pewne: rząd podnosi opłaty drogowe

We wtorek na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia zakładający znaczącą zmianę stawek pobieranych w systemie e-TOLL. Podwyżki dotkną pojazdy o masie powyżej 3,5 tony oraz autobusy, czyli kierowców korzystających z elektronicznego poboru opłat. Zgodnie z projektem stawki mają wzrosnąć o 40–42 proc., zależnie od masy pojazdu i jego klasy emisji spalin.

Równocześnie rozszerzona zostanie sieć tras objętych opłatą elektroniczną. Do systemu ma trafić około 645 km nowych odcinków, w tym fragmenty autostrady A2 między Kałuszynem a Siedlcami, odcinki drogi S1 oraz kolejne części tras ekspresowych S3, S5, S7, S11, S12, S14, S16, S17, S52 i S61. Opłaty obejmą również wybrane fragmenty dróg krajowych DK8, DK12, DK50 i DK91.

Po zmianach system e-TOLL będzie obejmował łącznie około 5869 km dróg krajowych. Dla porównania — w listopadzie ubiegłego roku sieć płatnych tras powiększono o około 1600 km.

Podwyżki mają poprawić konkurencyjność transportu kolejowego

Według rządowej Oceny Skutków Regulacji wpływy z systemu e-TOLL mają wzrosnąć z tegorocznych 3,9 mld zł do niemal 6,6 mld zł w 2026 r. Głównym celem zmian jest zwiększenie przychodów Krajowego Funduszu Drogowego oraz dostosowanie polskich stawek do średnich stawek obowiązujących w Europie.

Podwyżki mają także wspierać „korzyści ekologiczne” i — jak wskazano w uzasadnieniu — poprawić konkurencyjność transportu kolejowego.

Ostatnie rozszerzenie sieci płatnych odcinków miało miejsce w listopadzie ubiegłego roku, gdy do systemu włączono około 1600 km dróg.

W Polsce pobór opłat realizowany jest przez system e-TOLL, działający na podstawie technologii satelitarnej — bez konieczności instalowania infrastruktury przy drogach.

Źródło: PAP

Mieszkańcy gminy Wiązowna przeciwni budowie autostrady A50