Spis treści
- 18 ofert na rozbudowę A2. GDDKiA rozpoczyna ocenę dokumentów
- Dlaczego A2 wymaga rozbudowy? Ruch wzrósł do 100 tys. pojazdów na dobę
- Jak zmieni się autostrada A2? Trzy i cztery pasy ruchu w każdym kierunku
- A2 będzie samowystarczalna energetycznie – droga zasilana OZE
- Rozbudowa A2 - utrudnienia
- Harmonogram rozbudowy A2 – najważniejsze daty
18 ofert na rozbudowę A2. GDDKiA rozpoczyna ocenę dokumentów
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w przetargu dotyczącym rozbudowy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą złożono 18 ofert. Postępowanie zostało podzielone na cztery odcinki, a o każdy z nich mogły ubiegać się różne firmy i konsorcja.
Oferty złożono na:
- odcinek Łódź Północ – Łyszkowice (27,9 km): 5 ofert od 374 do 512,2 mln zł (budżet: 536 mln zł),
- odcinek Łyszkowice – granica województwa (21,8 km): 6 ofert od 321,4 do 442,4 mln zł (budżet: 492,7 mln zł),
- odcinek granica województwa – węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km): 4 oferty od 344,8 do 435,3 mln zł (budżet: 437,5 mln zł),
- odcinek Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km): 3 oferty od 256,9 do 361,8 mln zł (budżet: 341,2 mln zł).
GDDKiA podkreśla, że wszystkie oferty poza jedną mieszczą się w budżetach przeznaczonych na realizację poszczególnych fragmentów trasy.
W przetargu głównym kryterium wyboru wykonawcy jest cena (80 proc.), natomiast pozostałe 20 proc. punktów przyznawane będzie za efektywne wykorzystanie destruktu asfaltowego z rozbiórki istniejącej nawierzchni.
Dlaczego A2 wymaga rozbudowy? Ruch wzrósł do 100 tys. pojazdów na dobę
Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą funkcjonuje już ponad 13 lat. W tym czasie stała się jedną z najintensywniej użytkowanych tras w kraju. Jak podaje GDDKiA, dzienny ruch wynosi:
- ponad 50 tys. pojazdów na odcinkach pod Łodzią,
- blisko 100 tys. pojazdów w rejonie Warszawy.
Oznacza to bliskie przekroczenie przepustowości drogi w obecnym układzie. Dlatego konieczne jest dobudowanie dodatkowych pasów ruchu.
Jak zmieni się autostrada A2? Trzy i cztery pasy ruchu w każdym kierunku
Projekt zakłada, że po rozbudowie autostrada A2 będzie wyglądać następująco:
- od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków – po trzy pasy ruchu w każdym kierunku,
- od Pruszkowa do węzła Konotopa – po cztery pasy ruchu.
Łącznie modernizacja obejmie 92 km trasy, z czego:
- 89 km to budowa dodatkowych pasów,
- 3 km to prace w obrębie węzła Łódź Północ, m.in. wymiana nawierzchni i modernizacja oświetlenia.
GDDKiA przypomina, że już na etapie pierwszej budowy przewidziano rezerwę terenową w pasie rozdziału umożliwiającą przyszłe poszerzenie drogi.
A2 będzie samowystarczalna energetycznie – droga zasilana OZE
Jednym z najbardziej innowacyjnych elementów inwestycji jest wprowadzenie instalacji odnawialnych źródeł energii zasilających infrastrukturę drogową.
System obejmie m.in.:
- oświetlenie,
- stacje meteorologiczne,
- urządzenia zarządzania ruchem.
W projekcie wskazano najbardziej efektywne lokalizacje dla OZE oraz przewidziano również magazyny energii. A2 stanie się tym samym pierwszą dużą trasą w Polsce zaprojektowaną jako energetycznie samowystarczalna.
Rozbudowa A2 - utrudnienia
GDDKiA podkreśla, że prace przy jednym z najbardziej ruchliwych odcinków w Polsce będą dużym wyzwaniem logistycznym. Roboty będą prowadzone przy zachowaniu dwóch pasów ruchu w każdym kierunku przez cały okres budowy.
Aby podnieść bezpieczeństwo, planowane jest również wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, który sprawdził się już podczas budowy autostrady A1.
Harmonogram rozbudowy A2 – najważniejsze daty
- 30.08.2023 – podpisanie umowy na projekt,
- 29.10.2024 – złożenie wniosków o ZRID,
- 02.04.2025 – decyzje ZRID dla odcinków w woj. mazowieckim,
- 30.05.2025 – decyzje ZRID dla odcinków w woj. łódzkim,
- 03.07.2025 – ogłoszenie przetargu na roboty,
- I poł. 2026 – podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie prac,
- II poł. 2027 – planowane zakończenie budowy.
Rozbudowa autostrady A2 to jedna z największych i najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Nowe pasy ruchu, modernizacja węzłów, poprawa bezpieczeństwa oraz wdrożenie odnawialnych źródeł energii mają nie tylko usprawnić ruch między Łodzią a Warszawą, ale również stworzyć wzorcowy odcinek autostrady nowej generacji.
Nowy odcinek S7 od Czosnowa do Modlina o długości 9,7 km, zdjęcia: