Mycie auta zimą może być problematyczne. Sprawdź, jak robić to dobrze

2025-11-28 8:56

Zimowe mycie samochodu często budzi obawy kierowców – mróz, sól i błoto pośniegowe potrafią skutecznie utrudnić pielęgnację auta. Mimo trudnych warunków nie warto jednak rezygnować z regularnego czyszczenia pojazdu, bo to właśnie zimą jest ono szczególnie ważne. Sprawdź, jak myć auto, aby nie zaszkodzić ani sobie, ani samochodowi.

Mycie auta

i

Autor: ArtPhoto_studio/ Freepik.com Sprawdź, jak myć auto zimą.
  • Zimowe mycie jest kluczowe dla ochrony przed korozją i utrzymania dobrej kondycji pojazdu, mimo trudnych warunków.
  • Należy unikać mycia auta podczas silnego mrozu, aby zapobiec uszkodzeniom lakieru.
  • Po umyciu, konieczne jest dokładne osuszenie uszczelek i zamków oraz zabezpieczenie ich specjalnymi preparatami.
  • Chcesz wiedzieć, jak skutecznie zadbać o swoje auto zimą i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek?

Jak myć auto zimą? O tym musisz pamiętać

Zimowe mycie samochodu wielu kierowcom kojarzy się z nieprzyjemnym obowiązkiem, który najchętniej odkładaliby do wiosny. Mróz, śnieg, błoto pośniegowe oraz sól drogowa sprawiają, że auto brudzi się szybciej niż o jakiejkolwiek innej porze roku. Jednocześnie niskie temperatury powodują, że niektóre metody czyszczenia mogą być nie tylko nieskuteczne, ale wręcz niebezpieczne dla lakieru i elementów eksploatacyjnych pojazdu. Mimo to regularne mycie zimą jest bardzo ważne – chroni przed korozją, poprawia widoczność i pozwala utrzymać samochód w dobrej kondycji. Kluczem jest jednak odpowiednia technika oraz wybór właściwych warunków.

Pierwszą i podstawową zasadą jest unikanie mycia pojazdu podczas silnego mrozu. Jeśli temperatura spada już nawet poniżej –2°C, woda może natychmiast zamarzać na karoserii oraz w zamkach i uszczelkach. Grozi to ich przymarznięciem, a nawet uszkodzeniem. Optymalnie jest więc myć auto w dzień, kiedy temperatura wzrasta choćby lekko powyżej zera, lub skorzystać z myjni z ogrzewaną halą. W takiej przestrzeni proces czyszczenia przebiega sprawniej, a ryzyko oblodzenia elementów samochodu jest dużo mniejsze.

Kolejną ważną kwestią jest rodzaj myjni. Choć myjnie automatyczne są wygodne, zimą lepiej postawić na myjnię bezdotykową lub ręczną. Powód jest prosty: szczotki automatyczne mogą wprasować w lakier drobinki piasku czy soli, powodując mikrozarysowania, szczególnie gdy pojazd jest bardzo zabrudzony. Myjnia bezdotykowa, oparta na wysokim ciśnieniu, pozwala usunąć większość zimowych zanieczyszczeń bez bezpośredniego kontaktu szczotek z karoserią. Warto też używać programów z ciepłą wodą oraz środkiem aktywnej piany, która skutecznie rozpuszcza sól i błoto pośniegowe.

Po umyciu samochodu konieczne jest dokładne osuszenie newralgicznych elementów – zwłaszcza uszczelek i zamków. Można to zrobić za pomocą miękkiej ściereczki lub sprężonego powietrza. Aby uniknąć przymarzania drzwi, warto zabezpieczyć uszczelki specjalnym silikonowym preparatem, który odpycha wilgoć i zachowuje elastyczność gumy w niskich temperaturach. Podobnie zamki można spryskać środkiem smarującym, który utrudnia gromadzenie się wody.

Regularne mycie zimą to również troska o podwozie. To właśnie tam gromadzi się najwięcej soli, która może przyspieszyć proces korozji. Jeśli myjnia oferuje program płukania podwozia, warto z niego korzystać przynajmniej raz na kilka tygodni. Dzięki temu ryzyko uszkodzeń spowodowanych rdzą znacząco spada.

Kierowca hulajnogi potrącił seniora i uciekł