Jako branża hotelarska zawsze byliśmy wyczuleni i z troską podchodziliśmy do dzieci, które przebywały w naszych obiektach, jednak ustawa nakłada na nas nowe obowiązki, które mogą, szczególnie na początku, budzić zdziwienie osób podróżujących z dziećmi. Podczas rejestracji w hotelu, czy też innym obiekcie hotelarskim, konieczna będzie identyfikacja dziecka i jego relacji z dorosłym. Jak to będzie wyglądało w praktyce? Na pracowniku recepcji ciążyć będzie obowiązek ustalenia tożsamości dziecka i osoby dorosłej, a także ustalenie relacji pomiędzy nimi. Dlatego tak ważne jest, abyśmy podróżując z dzieckiem, mieli przy sobie dokument jego identyfikacji oraz dokument wskazujący na naszą relację z towarzyszącym nam dzieckiem. Często nasze pociechy jadą na wakacje, wycieczkę z kimś z rodziny albo innymi osobami, które nie są spokrewnione. W takim przypadku bardzo ważne, aby przed podróżą zadbać o zgodę rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem. Warto też pamiętać, że dzieckiem pozostaje każda osoba, która nie ukończyła 18. roku życia.
Wprowadzenie opisanej procedury służyć ma zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom zgodnie z ustawą. Dlatego też apelujemy do wszystkich, którzy podróżują z dziećmi, o zabranie ze sobą odpowiednich dokumentów, a jednocześnie o wyrozumiałość dla pracowników recepcji, którzy na podstawie przepisów chroniących osoby małoletnie będą zobowiązani do stosowania procedury rejestracji. Wszyscy pracownicy obiektów hotelarskich będą przeszkoleni z praktycznego stosowania procedur zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich, aby zminimalizować ryzyko skrzywdzenia dzieci przebywających w obiekcie hotelarskim.
Agnieszka Maszner-Paprocka
wiceprezes zarządu, dyrektor regionalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w woj. zachodniopomorskim