Dostępność i eliminowanie nierówności to jeden z filarów działalności Grupy Empik na rzecz zrównoważonego rozwoju. Teraz spółka stawia kolejny ważny krok w strategii ESG i uruchamia innowacyjny projekt, który wesprze osoby w kryzysie psychicznym, osoby starsze, niewidome i niedowidzące.
Składają się na niego dwa główne obszary prac: opracowanie algorytmów wyłapujących niepokojące treści zawarte w książkach (mogące stanowić potencjalne zagrożenie dla osób w kryzysie) i wdrożenie możliwości ich odfiltrowania w aplikacji Empik Go, jak również opracowanie nowego trybu dostępności aplikacji dla osób starszych, niewidomych i niedowidzących (realizowane we współpracy z Fundacją Polskich Niewidomych i Słabowidzących „Trakt”).
To pierwszy taki projekt na rzecz dostępności kultury na polskim rynku:
- W DNA Empiku od początku zakorzenione było umożliwianie szerokiego dostępu do kultury, a dziś, 75 lat później, nadal dbamy o to, by każdy, niezależnie od miejsca, czasu i indywidualnych barier, mógł z tej kultury czerpać, uwzględniając przy tym różnorodne potrzeby odbiorców. Jesteśmy dumni, że poprzez tę inicjatywę możemy wyznaczyć nowy standard dostępności treści cyfrowych na polskim rynku
– mówi Anna Winnicka, Senior Director of Digital Content w Empiku.
Trigger warning - nowość w książce cyfrowej
Standardem na rynku filmów czy gier jest tzw. trigger warning, czyli ostrzeżenia informujące o treściach zawierających wulgaryzmy, sceny erotyczne czy przemoc, które mogą wywołać u odbiorcy silny dyskomfort i reakcję emocjonalną. Do tej pory nie były one jednak stosowane w segmencie książki cyfrowej.
Właśnie tę lukę jako pierwszy na polskim rynku wypełni Empik Go. Lider rynku treści cyfrowych podejmie się realizacji projektu we współpracy z wyłonioną w toku przetargu firmą Samurai Labs, posiadającą doświadczenie w zakresie projektowania rozwiązań wykorzystujących mechanizmy sztucznej inteligencji w celu ochrony internautów przed cyberprzemocą.
W ramach nowego rozwiązania treść książek będzie poddawana analizie z wykorzystaniem algorytmów machine learningu. Na tej bazie książki będą oznaczane jako „potencjalnie zagrażające”, a tym samym zostaną im przypisane odpowiednie trigger warningi. Początkowo rozwiązaniem objęta zostanie wyłącznie oferta ebooków, ale w przyszłości również produkcje audio oraz wydania papierowe.
Jak pokazują badania, nawet 70 proc. Polaków deklarowało, że doświadcza stresu, niepokoju czy pogorszenia kondycji psychicznej, co dodatkowo nasiliły wydarzenia ostatnich lat, takie jak pandemia czy wysoka inflacja*. Tym większa jest potrzeba odpowiedniego filtrowania treści, które nie nasilą lęku i dyskomfortu
- tłumaczy Anna Winnicka.
- W aplikacji Empik Go oferujemy abonentom ponad 190 tys. ebooków, audiobooków i podcastów z różnych gatunków. Chcemy nadal zapewniać tę różnorodność oferty, respektując przy tym indywidualne potrzeby naszych użytkowników, w czym pomogą ostrzeżenia o niepożądanych treściach
- dodaje.
Pomysłodawcy rozwiązania rozumieją również, że dla niektórych odbiorców już sam trigger warning może wywołać silną reakcję emocjonalną. Dlatego mechanizm zostanie przygotowany tak, by z wyników wyszukiwania odsiewać tytuły na bazie oznaczonych przez użytkownika filtrów. Sam trigger warning domyślnie będzie zaś ukryty w widoku produktu (opcja wyświetlania ostrzeżeń będzie dostępna w ustawieniach konta).
Aplikacja jeszcze bardziej dostępna
Druga ścieżka projektu polega na opracowaniu nowego standardu dostępności i stworzeniu inteligentnych trybów w Empik Go, które zapewnią łatwiejsze korzystanie z aplikacji osobom starszym, niedowidzącym i niewidomym. Nowe funkcjonalności zostaną zaprojektowane we współpracy z Fundacją Polskich Niewidomych i Słabowidzących „Trakt”. Wdrożenie poprzedzone będzie rozmowami z podopiecznymi i przedstawicielami fundacji oraz kompleksowymi badaniami tego, jak korzystają oni z aplikacji, aby wypracowane rozwiązania faktycznie odpowiadały na ich potrzeby i niwelowały konkretne bariery.
Pierwszym impulsem do pracy nad projektem były głosy użytkowników naszej aplikacji - osób niewidomych czy niedowidzących - którzy zgłaszali trudności w korzystaniu z pewnych funkcji, mimo wdrożonego standardu dostępności w Empik Go. Okazało się, że obowiązujące na rynku wytyczne nie zawsze w pełni odpowiadają ich faktycznym potrzebom. Na bazie rozmów z przedstawicielami Fundacji „Trakt” dowiedzieliśmy się, w jaki sposób osoby niewidome czy słabowidzące konsumują książki i co możemy zrobić, aby naprawdę ułatwić im dostęp do treści. To skłoniło nas do bliskiej współpracy z Fundacją już od momentu projektowania rozwiązań aż po ich wdrożenie
– mówi Agnieszka Zienkowicz, Head of Product Digital Content w Empiku.
Wśród nowych funkcjonalności, zaprojektowanych zgodnie z wytycznymi dostępności, kluczowe będą: onboarding w aplikacji, intuicyjna nawigacja, nowe opcje filtrowania czy wybór czcionek i kontrastu, odpowiadający na potrzeby osób z dysleksją czy użytkowników ze zmęczonym wzrokiem. Ważnym usprawnieniem będzie też przewodnik głosowy po aplikacji (wsparcie systemów typu Voice-Over).
Empik z dofinansowaniem od NCBR
Projekt „Badanie możliwości i opracowanie mechanizmów obniżenia barier w dostępie do treści audio i produktów cyfrowych z uwzględnieniem trybu aplikacji do słuchania/czytania na smartfonach dostosowanego do potrzeb użytkowników z ograniczeniami, w szczególności osób starszych, niedowidzących i niewidomych oraz w kryzysie psychicznym” został także wybrany do dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. To jedyny projekt zgłoszony w ramach ścieżki SMART na rzecz dostępności, któremu przyznano grant, a przy tym pierwsze dofinansowanie ze środków unijnych w historii Grupy Empik.
Kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich wynosi 2 377 205,59 zł. Całkowity koszt realizacji projektu przekracza natomiast 5 mln zł.
Wdrożenie udogodnień dla osób niewidomych, niedowidzących i starszych w aplikacji Empik Go planowane jest już pod koniec 2025 roku. Natomiast ostrzeżenia o niepożądanych treściach pojawią się w aplikacji w czwartym kwartale 2026 roku.