Nowy system rezerwacji dla Błękitnej Laguny na Comino zmniejszył obłożenie miejsca o niemalże 70%

2025-09-04 15:40

Pozytywne efekty wprowadzenia w maju bieżącego roku nowego systemu rezerwacji dla Błękitnej Laguny zostały potwierdzone przez Zespół Blue Lagoon, będący częścią Maltańskiej Organizacji Turystycznej (MTA). Zespół ten, we współpracy z innymi instytucjami, odpowiadał również za reorganizację działań na terenie laguny.

Nowy system rezerwacji dla Błękitnej Laguny na Comino zmniejszył obłożenie miejsca o niemalże 70%

i

Autor: MTA/ Materiały prasowe

Propozycje długoterminowego przywracania równowagi ekologicznej tego miejsca zostaną wkrótce ogłoszone.

  • Największy napływ odwiedzających w Błękitnej Lagunie w okresie lipiec-sierpień zanotowano po południu w piątek (22 sierpnia). W tym czasie przebywało tam 3830 osób, czyli o 68% mniej w porównaniu z najwyższym poziomem z lata 2024 roku.
  • Średnia liczba odwiedzających Błękitną Lagunę w każdym z trzech przedziałów czasowych (poranek, po południu, pod wieczór) nowego systemu rezerwacji wyniosła 1 979 osób.
  • Tylko 34 z 189 dostępnych przedziałów czasowych w lipcu i sierpniu przekroczyło liczbę 3 000 odwiedzających.
ESKA: Wyspa Gozo - Zabytki i atrakcje

Nowy system rezerwacji Błękitnej Laguny zmniejsza tłok i chroni środowisko

Pozytywne efekty wprowadzenia w maju bieżącego roku nowego systemu rezerwacji dla Błękitnej Laguny zostały potwierdzone przez Zespół Blue Lagoon, będący częścią Maltańskiej Organizacji Turystycznej (MTA). Zespół ten, we współpracy z innymi instytucjami, odpowiadał również za reorganizację działań na terenie laguny.

Nowy system rezerwacji to jedno z kilku działań wprowadzonych tego lata na Malcie. Wdrażając go, dążono do zwiększenia zrównoważonego rozwoju środowiskowego Błękitnej Laguny na wyspie Comino (będącej obszarem Natura 2000) oraz stworzenia komfortowych warunków dla odwiedzających.

Ponadto MTA zleciła pracowni architektoniczno-projektowej Mizzi Studio opracowanie długoterminowych działań, które przywrócą równowagę ekologiczną i zachowają naturalne piękno tego miejsca. Projekt ma na celu nie tylko ochronę środowiska, ale także umożliwienie korzystania z zatoki w sposób dostosowany do jej możliwości. Obecnie proponowane rozwiązania są omawiane z interesariuszami, w tym z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się ochroną środowiska, a wkrótce zostaną poddane konsultacjom społecznym.

W ubiegłym roku w godzinach szczytu Błękitną Lagunę odwiedzało jednocześnie nawet 12 tys. osób. Nowy, bezpłatny internetowy system rezerwacji „Book. Protect. Enjoy” (https://blcomino.com/product/blue-lagoon/) ogranicza ich liczbę do 4 tys., stanowiąc pierwszą w historii próbę zrównoważonego zarządzania tym obszarem.

System umożliwia odwiedzającym rezerwację jednego z trzech możliwych przedziałów czasowych: rano, po południu lub wieczorem. Średnia liczba 1 979 osób w okresie lipiec-sierpień pokazuje, że system skutecznie rozkłada napływ turystów w ciągu dnia, unikając znacznie większych koncentracji, które występowały wcześniej w godzinach szczytu. Dane te pomagają także w planowaniu kolejnych działań.

Utworzony na początku tego roku Zespół Blue Lagoon skupia się na czterech głównych celach:

  • Usprawnienie przepływu turystów dzięki nowemu systemowi rezerwacji.
  • Większy komfort dla odwiedzających dzięki rozbudowanej strefie kąpielowej.
  • Lepsza organizacja sprzątania i gospodarki odpadami dzięki zwiększonym zasobom.
  • Ścisłe egzekwowanie przepisów i nadzór nad całym obszarem, zarówno na lądzie, jak i na morzu.

W maju bieżącego roku Zespół Blue Lagoon powiększył strefę kąpielową o 12%. Dwie mniejsze plaże w tym samym rejonie zostały dodatkowo wyznaczone jako bezpieczne strefy kąpielowe. Zespół podwoił również personel sprzątający, przydzielając codziennie ponad 12 pracowników do opróżniania koszy, zbierania odpadów oraz dbania o czystość pryszniców i toalet, które zostały odnowione. Odpady są teraz częściej transportowane poza wyspę, co zmniejsza wpływ na środowisko.

Zmiany objęły także ruch morski wokół wyspy Comino. Nowy kapitanat, zarządzany przez urzędników Transport Malta, nadzoruje przypływy i odpływy statków w istniejących miejscach cumowania.

Zespół Blue Lagoon wzmocnił również bezpieczeństwo i ochronę na miejscu. Wprowadził on nowy zespół patrolowy, zwiększył liczbę ratowników oraz zaangażował policję, inspektorów środowiskowych i służb ratunkowych. Równocześnie wzmocniono nadzór nad działalnością komercyjną, aby zapewnić jej zgodność z obowiązującymi przepisami.

Nowe oznakowanie na terenie Błękitnej Laguny przypomina odwiedzającym o konieczności przestrzegania zasad obowiązujących na terenie zatoki i poruszania się wyłącznie wyznaczonymi ścieżkami, chroniąc tym samym cenną roślinność kserotermiczną. W celu zwiększenia bezpieczeństwa część ścieżek uległa modernizacji.

  • Poprzez kontrolowanie liczby odwiedzających w godzinach szczytu i możliwość równomiernego rozłożenia ruchu, system rezerwacji pomaga chronić Błękitną Lagunę oraz zapewnia odwiedzającym komfort pobytu. Te usprawnienia potwierdzają skuteczność dotychczasowych działań oraz zaangażowanie Zespołu Blue Lagoon i naszych partnerów do kontynuowania obranej drogi. - powiedział Carlo Micallef, CEO Maltańskiej Organizacji Turystycznej komentując te wyniki.
  • Działania Zespołu Blue Lagoon podjęte tego lata to pierwszy konkretny etap na drodze do zrównoważonego zarządzania tym narodowym skarbem i obszarem Natura 2000. Dotychczasowe efekty są obiecujące – to ważny początek procesu prowadzącego do długoterminowej równowagi ekologicznej oraz poprawy komfortu odwiedzających - skomentował Ian Borg, Wicepremier oraz Minister Spraw Zagranicznych i Turystyki Malty, dodając: - Chcę jasno podkreślić: to dopiero początek. Będziemy nadal analizować dane i wyznaczać kolejne działania. Błękitna Laguna to bardzo mały obszar, co oznacza fizyczne ograniczenia dotyczące liczby osób, jakie może pomieścić, zwłaszcza na lądzie. Jej popularność sprawia, że w godzinach szczytu zawsze będzie tłoczno. Nie zniechęci nas to jednak - będziemy konsekwentnie dążyć do znalezienia złotego środka, łącząc ochronę środowiska z zapewnieniem odwiedzającym przyjemnych wrażeń turystycznych.

MTA oraz Zespół Blue Lagoon koordynują te usprawnienia przy wsparciu kilku ministerstw, urzędów i instytucji, w tym Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Turystyki, Ministerstwa Gozo i Planowania, Transport Malta, Urzędu ds. Środowiska i Zasobów, Policji, LESA oraz Departamentu Ochrony Cywilnej.