Domański: Obniżenie VAT-u na prąd oznacza konieczność podwyżek w innych obszarach

2025-11-14 11:33

Minister finansów i gospodarki Andrzej Domański ocenił, że obniżenie VAT-u na energię elektryczną wymagałoby podniesienia podatków w innych sektorach, aby utrzymać stabilność budżetu. To propozycja w prezydenckim projekcie ustawy. Domański zapowiedział również, że rząd nie planuje w najbliższym czasie zerowej stawki VAT na transport publiczny.

Domański: Obniżenie VAT-u na prąd oznacza konieczność podwyżek w innych obszarach

i

Autor: Radek Pietruszka/ PAP Minister finansów i gospodarki Andrzej Domański

Prezydencki projekt obniżek rachunków za prąd

Minister finansów Andrzej Domański odniósł się w piątek w TVN24 do projektu ustawy zaproponowanego przez prezydenta Karola Nawrockiego. Dokument zakłada znaczące obniżki cen energii elektrycznej – dla gospodarstw domowych nawet o 33 proc., natomiast dla przedsiębiorstw o około 20 proc. Jednym z kluczowych elementów projektu jest redukcja podatku VAT na energię z 23 proc. do 5 proc.

Zdaniem autorów projektu takie rozwiązanie miałoby przynieść szybkie odciążenie dla odbiorców energii. Jednak w opinii rządu i Ministerstwa Finansów propozycja ta nie uwzględnia długofalowych skutków dla budżetu państwa.

Domański: Obniżka VAT To nie jest rozwiązanie systemowe

Minister Domański ocenił, że prezydencki projekt koncentruje się na działaniach punktowych, a nie na zmianach, które trwale obniżyłyby koszty energii. – „Pan prezydent Nawrocki prezentuje tak naprawdę – w pewnym skrócie oczywiście – obniżenie VAT-u czy rezygnację z niektórych opłat. To nie jest rozwiązanie systemowe” – powiedział.

Jak zaznaczył, rząd koncentruje się na długoterminowych inwestycjach. – Chcemy taniego prądu dla polskich rodzin, taniego prądu dla polskich przedsiębiorstw i wiemy, co trzeba zrobić, aby prąd był tańszy – podkreślił. Wskazał przy tym na konieczność rozwoju tanich źródeł energii oraz modernizacji sieci przesyłowych, co ma zapewnić efektywne i stabilne dostawy energii.

Podatek VAT a stabilność finansów publicznych

Najmocniejsza część wypowiedzi Domańskiego dotyczyła konsekwencji budżetowych obniżki VAT na prąd. Minister podkreślił, że cięcia podatku w jednym obszarze oznaczają konieczność podwyżek gdzie indziej. – „Obniżanie na przykład VAT-u oznacza, że gdzie indziej ten VAT trzeba byłoby podnieść, jeżeli chcemy zachować stabilność finansów publicznych” – ostrzegł.

Z tej wypowiedzi wynika jasno, że rząd nie wyklucza zmian podatkowych, ale musi brać pod uwagę ich wpływ na równowagę budżetową. Tym bardziej że w 2025 roku państwo stanie przed dodatkowymi wyzwaniami finansowymi, związanymi m.in. z realizacją celów klimatycznych i rosnącymi kosztami transformacji energetycznej.

ETS2 i ryzyko wzrostu kosztów dla obywateli. Transport publiczny bez zerowego VAT-u

Minister finansów odniósł się również do systemu ETS2, który ma objąć emisje z budynków i transportu drogowego od 2027 roku. Mechanizm opiera się na handlu uprawnieniami do emisji CO₂ i – według wielu ekspertów – może wpłynąć na wzrost cen paliw oraz ogrzewania.

5 listopada państwa Unii Europejskiej zgodziły się, aby opóźnić wdrożenie ETS2 o rok oraz przyjęły nowy cel klimatyczny: redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. do 2040 roku. – „Przede wszystkim my działamy, a nie gadamy. Przygotowujemy się na wszystkie scenariusze, ale pracujemy i negocjujemy cały czas, aby ETS2 był co najmniej odsunięty” – zapewnił Domański.

Minister zapowiedział również, że rząd nie planuje powrotu do zerowej stawki VAT na transport publiczny – ani w tym roku, ani w roku 2026. Tym samym wykluczył możliwość objęcia komunikacji miejskiej dodatkowym wsparciem podatkowym w najbliższym czasie.

Oprac. Jakub Sadkowski, źródło: PAP

Andrzej Domański IMPACT 2025
Pieniądze to nie wszystko
W ciągu dwóch lat rządów PiS luka VAT wzrosła o 40 mld - Sławomir Dudek | Pieniądze to nie wszystko