Więzienie za przekroczenie prędkości. Sejm przegłosował nowe przepisy

2025-11-11 20:30

O zaostrzeniu kar dla piratów drogowych mówiło się od lat. W połowie 2025 roku poznaliśmy propozycje zmian, a na początku listopada Sejm przyjął nowelizację przepisów prawa drogowego. Posłowie opowiedzieli się m.in. za wprowadzeniem kar za nielegalne wyścigi i driftowanie, jednak najwięcej emocji wzbudziły nowe regulacje dotyczące przekraczania prędkości. Zgodnie z nimi, kierowcy jadącemu w niebezpieczny sposób np. z prędkością 80 km/h przy ograniczeniu do 40 km/h będzie groziła kara pozbawienia wolności.

Kontrola prędkości w Warszawie

i

Autor: TOMASZ RADZIK / SUPER EXPRESS

Więzienie za przekroczenie prędkości 

Od 3 miesięcy do 5 lat więzienia będzie groziło za narażenie człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo uszczerbku na zdrowiu w wyniku rażącego przekroczenia prędkości oraz zasad bezpieczeństwa - zdecydowali posłowie, przyjmując jedną z poprawek KO do tekstu ustawy zaproponowanego przez rząd.

Na co najmniej na trzy miesiące za kratki trafi kierowca, który:

  • przekroczy prędkość 210 km/h na autostradzie,
  • przekroczy 180 km/h na drodze ekspresowej,
  • przekroczy 180 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • przekroczy 100 km/h w obszarze zabudowanym, 
  • przekroczy 80 km/h w miejscu, gdzie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h.

W ustawie zaznaczono, że więzienie grozi temu "kto prowadzi pojazd mechaniczny w sposób rażąco naruszający zasady bezpieczeństwa, zagrażając innym uczestnikom ruchu, i jednocześnie przekracza prędkość".

Po wejściu w życie nowych przepisów kierowca, który przekroczy prędkość w terenie zabudowanym o 50 km/h otrzyma wysoki mandat, straci prawo jazdy na trzy miesiące, a dodatkowo trafi za kratki. 

Kary za drift i nielegalne wyścigi 

Posłowie przyjęli m.in. definicję nielegalnego wyścigu - to rywalizacja co najmniej dwóch kierowców, którzy chcą pokonać określony odcinek drogi w jak najkrótszym czasie i z naruszeniem zasad bezpieczeństwa drogowego. Kary mają zlikwidować lub ograniczyć problem nielegalnych wyścigów czy rajdów na drogach, na których odbywa się ruch kołowy.

W pracach sejmowych wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha przypominał, że pomimo stałych działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w wyniku wypadków każdego dnia w Polsce giną średnio cztery osoby. Codziennie organizowane są też średnio po trzy potwierdzone nielegalne wyścigi samochodowe.

Oprócz nielegalnych wyścigów w ustawie zapisano definicję driftu - to „celowe wprowadzenie pojazdu w poślizg lub doprowadzenie do utraty styczności z nawierzchnią, chociażby jednego z kół pojazdu, wykonane w trakcie ogólnodostępnego zgromadzenia, bez wymaganego zezwolenia” i kary za nie. Nowy przepis dotyczy też motocyklistów, którzy jeżdżą na jednym kole.

Zmiany w organizacji spotów 

W przepisach doprecyzowano, że wymaga wcześniejszego zawiadomienia organu gminy spotkanie właścicieli, posiadaczy lub użytkowników pojazdów samochodowych na otwartej lub ogólnodostępnej przestrzeni, którego celem jest prezentacja pojazdów samochodowych w liczbie większej niż 10, w szczególności wprowadzonych w nich modyfikacji.

Przepadek pojazdów i nawiązka na nowych zasadach 

Zaostrzone zostały zasady przepadku pojazdów - będzie on możliwy także, jeśli sprawca był trzeźwy, ale kierował pojazdem pomimo obowiązującego zakazu. Z ruchu drogowego mają zostać wyeliminowani recydywiści z wielokrotnymi zakazami prowadzenia pojazdów - wobec nich sąd jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie mógł warunkowo zawiesić wykonanie kary pozbawienia wolności orzeczonej za naruszenie zakazu prowadzenia pojazdów. Sąd będzie mógł orzec dożywotni zakaz w przypadku skazania za niestosowanie się do wcześniejszych orzeczeń zakazu prowadzenia pojazdów.

Nowe rozwiązania ponadto podnoszą dolną granicę świadczenia pieniężnego, które orzekane jest obowiązkowo za niestosowanie się do zakazu prowadzenia pojazdówz 5 tys. zł do 10 tys. zł. Gdy przepisy nakazują przepadek pojazdu, a nie można tego zrobić, maksymalna nawiązka zastępująca konfiskatę wzrasta po uchwaleniu zmian ze 100 tys. do 500 tys. zł.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? 

Nowe przepisy po uchwaleniu wejdą w życie - zasadniczo - po 30 dniach od ich ogłoszenia. Teraz ustawa trafi do Senatu, później na biurko prezydenta. Teoretycznie nowe prawo mogłoby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. 

Limity prędkości w Polsce: na autostradach, drogach ekspresowych i poza obszarem zabudowanym 

Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie określa limity prędkości w zależności od typu drogi i rodzaju pojazdu.

Dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 t to odpowiednio:

  • do 140 km/h - na autostradzie,
  • do 120 km/h - na dwujezdniowej drodze ekspresowej,
  • do 100 km/h - na jednojezdniowej drodze ekspresowej,
  • do 90 km/h poza obszarem zabudowanym;
  • do 50 km/h w obszarze zabudowanym.

Dla pozostałych pojazdów powyżej 3,5 t:

  • do 80 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej.
  • dla autobusów spełniających dodatkowe warunki techniczne określone w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia: do 100 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej;
  • do 70 km/h poza obszarem zabudowanym;
  • do 50 km/h w obszarze zabudowanym.

Zarządca drogi może wprowadzić na danym odcinku drogi ograniczenie prędkości w formie znaków drogowych, do których należy się bezwzględnie stosować. 

Źródło: PAP, gov.pl, eska.pl

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to:
Jechali pod prąd "korytarzem życia". 6 kierowców namierzonych