Więzienie za przekroczenie prędkości
Od 3 miesięcy do 5 lat więzienia będzie groziło za narażenie człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo uszczerbku na zdrowiu w wyniku rażącego przekroczenia prędkości oraz zasad bezpieczeństwa - zdecydowali posłowie, przyjmując jedną z poprawek KO do tekstu ustawy zaproponowanego przez rząd.
Na co najmniej na trzy miesiące za kratki trafi kierowca, który:
- przekroczy prędkość 210 km/h na autostradzie,
- przekroczy 180 km/h na drodze ekspresowej,
- przekroczy 180 km/h poza obszarem zabudowanym,
- przekroczy 100 km/h w obszarze zabudowanym,
- przekroczy 80 km/h w miejscu, gdzie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h.
W ustawie zaznaczono, że więzienie grozi temu "kto prowadzi pojazd mechaniczny w sposób rażąco naruszający zasady bezpieczeństwa, zagrażając innym uczestnikom ruchu, i jednocześnie przekracza prędkość".
Po wejściu w życie nowych przepisów kierowca, który przekroczy prędkość w terenie zabudowanym o 50 km/h otrzyma wysoki mandat, straci prawo jazdy na trzy miesiące, a dodatkowo trafi za kratki.
Kary za drift i nielegalne wyścigi
Posłowie przyjęli m.in. definicję nielegalnego wyścigu - to rywalizacja co najmniej dwóch kierowców, którzy chcą pokonać określony odcinek drogi w jak najkrótszym czasie i z naruszeniem zasad bezpieczeństwa drogowego. Kary mają zlikwidować lub ograniczyć problem nielegalnych wyścigów czy rajdów na drogach, na których odbywa się ruch kołowy.
W pracach sejmowych wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha przypominał, że pomimo stałych działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w wyniku wypadków każdego dnia w Polsce giną średnio cztery osoby. Codziennie organizowane są też średnio po trzy potwierdzone nielegalne wyścigi samochodowe.
Oprócz nielegalnych wyścigów w ustawie zapisano definicję driftu - to „celowe wprowadzenie pojazdu w poślizg lub doprowadzenie do utraty styczności z nawierzchnią, chociażby jednego z kół pojazdu, wykonane w trakcie ogólnodostępnego zgromadzenia, bez wymaganego zezwolenia” i kary za nie. Nowy przepis dotyczy też motocyklistów, którzy jeżdżą na jednym kole.
Zmiany w organizacji spotów
W przepisach doprecyzowano, że wymaga wcześniejszego zawiadomienia organu gminy spotkanie właścicieli, posiadaczy lub użytkowników pojazdów samochodowych na otwartej lub ogólnodostępnej przestrzeni, którego celem jest prezentacja pojazdów samochodowych w liczbie większej niż 10, w szczególności wprowadzonych w nich modyfikacji.
Przepadek pojazdów i nawiązka na nowych zasadach
Zaostrzone zostały zasady przepadku pojazdów - będzie on możliwy także, jeśli sprawca był trzeźwy, ale kierował pojazdem pomimo obowiązującego zakazu. Z ruchu drogowego mają zostać wyeliminowani recydywiści z wielokrotnymi zakazami prowadzenia pojazdów - wobec nich sąd jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie mógł warunkowo zawiesić wykonanie kary pozbawienia wolności orzeczonej za naruszenie zakazu prowadzenia pojazdów. Sąd będzie mógł orzec dożywotni zakaz w przypadku skazania za niestosowanie się do wcześniejszych orzeczeń zakazu prowadzenia pojazdów.
Nowe rozwiązania ponadto podnoszą dolną granicę świadczenia pieniężnego, które orzekane jest obowiązkowo za niestosowanie się do zakazu prowadzenia pojazdów – z 5 tys. zł do 10 tys. zł. Gdy przepisy nakazują przepadek pojazdu, a nie można tego zrobić, maksymalna nawiązka zastępująca konfiskatę wzrasta po uchwaleniu zmian ze 100 tys. do 500 tys. zł.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Nowe przepisy po uchwaleniu wejdą w życie - zasadniczo - po 30 dniach od ich ogłoszenia. Teraz ustawa trafi do Senatu, później na biurko prezydenta. Teoretycznie nowe prawo mogłoby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.
Limity prędkości w Polsce: na autostradach, drogach ekspresowych i poza obszarem zabudowanym
Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie określa limity prędkości w zależności od typu drogi i rodzaju pojazdu.
Dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 t to odpowiednio:
- do 140 km/h - na autostradzie,
- do 120 km/h - na dwujezdniowej drodze ekspresowej,
- do 100 km/h - na jednojezdniowej drodze ekspresowej,
- do 90 km/h poza obszarem zabudowanym;
- do 50 km/h w obszarze zabudowanym.
Dla pozostałych pojazdów powyżej 3,5 t:
- do 80 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej.
- dla autobusów spełniających dodatkowe warunki techniczne określone w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia: do 100 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej;
- do 70 km/h poza obszarem zabudowanym;
- do 50 km/h w obszarze zabudowanym.
Zarządca drogi może wprowadzić na danym odcinku drogi ograniczenie prędkości w formie znaków drogowych, do których należy się bezwzględnie stosować.
Źródło: PAP, gov.pl, eska.pl