Przełom w polskiej motoryzacji. Elektryki wyprzedziły diesle

2025-08-08 19:24

Lipiec 2025 przyniósł historyczną zmianę na polskim rynku motoryzacyjnym – po raz pierwszy liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych przewyższyła liczbę nowych aut z silnikiem Diesla. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w lipcu w naszym kraju zarejestrowano 3814 pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost aż o 231 proc. w porównaniu z lipcem 2024 roku.

Elektryki wyprzedziły diesle 

W lipcu 2025 w Polsce zarejestrowano 3814 nowych samochodów elektrycznych, a więc więcej niż aut z silnikiem Diesla (3577 sztuk). To historyczny, pierwszy taki wynik na krajowym rynku motoryzacyjnym.

Tak wysoki wynik to efekt kilku czynników – ekspansji dotychczasowych i nowych graczy, w tym marek chińskich, oraz uruchomienia w lutym programu dopłat „NaszEauto”, który znacząco wspiera rozwój elektromobilności. Od początku 2025 roku w Polsce zarejestrowano już 18 071 samochodów elektrycznych (+80,5% r/r), 16 009 hybryd plug-in (+82,9%) oraz 20 aut elektrycznych o zwiększonym zasięgu (EREV). Dla porównania, segment klasycznych hybryd osiągnął 73 348 rejestracji (+6,1%), a tzw. miękkich hybryd – 87 565 (+9%).

W połowie 2025 roku po polskich drogach jeździło już blisko 100 tys. samochodów w pełni elektrycznych. 

W lipcu wzrosła też sprzedaż elektrycznych jednośladów – zarejestrowano 428 motocykli i motorowerów (+12% r/r), z czego motorowery stanowiły aż 18% wszystkich rejestracji w swoim segmencie. Wśród pojazdów użytkowych odnotowano 169 elektrycznych dostawczaków (+9% r/r) oraz 27 elektrycznych ciężarówek powyżej 3,5 tony (wzrost z 9 sztuk rok wcześniej). Na ulice wyjechały także 23 autobusy elektryczne i 6 autobusów wodorowych.

Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce 

W segmencie aut bateryjnych (BEV) w pierwszym półroczu liderem pozostaje Tesla (2291 szt., -21%), przed BMW (1449 szt., +110%) i Hyundaiem (1216 szt., +321%). Najpopularniejsze modele to Tesla Model Y (1302 szt.), Tesla Model 3 (976 szt.) i Citroën C3 (916 szt.). Wśród hybryd prym wiedzie Toyota (44 386 szt., 29% udziału), a wśród plug-inów – Toyota (2112 szt.), Volvo (2087 szt.) i Volkswagen (1361 szt.).

Infrastruktura ładowania rośnie w szybkim tempie

Pod koniec lipca w Polsce funkcjonowało 5796 ogólnodostępnych stacji ładowania (+49% r/r) oraz 11 241 punktów (+51% r/r), z czego 20% to szybkie ładowarki o mocy co najmniej 100 kW. Najwięcej stacji znajduje się w województwach śląskim (891), mazowieckim (872) i wielkopolskim (540). Na jeden punkt ładowania przypada średnio 9,2 auta elektrycznego lub 17,4, jeśli doliczyć hybrydy plug-in.

Zdaniem prezesa PZPM Jakuba Farysia, lipcowe wyniki to wyraźny sygnał, że elektromobilność w Polsce wchodzi w nowy etap, a dalszy rozwój wspierać będą zarówno rosnąca oferta pojazdów, jak i intensywnie rozbudowywana infrastruktura.

Suzuki eVitara. Prezentacja w Warszawie:

Tesla 3 | Garaż 2018