Media: Prezydent USA Donald Trump zamierza złagodzić skutki ceł wprowadzonych na samochody

2025-04-29 15:09

Prezydent USA Donald Trump planuje złagodzić skutki wprowadzonych przez siebie ceł, rezygnując z dodatkowych taryf na importowane komponenty wykorzystywane przy produkcji samochodów w Stanach Zjednoczonych – poinformował pod koniec kwietnia "Wall Street Journal", powołując się na źródła zaznajomione ze sprawą.

Donald Trump, prezydent USA

i

Autor: EPA/SHAWN THEW/ PAP Donald Trump, prezydent USA

Trump chce złagodzić skutki ceł wprowadzonych na branżę motoryzacyjną

Gazeta podała, że samochody wyprodukowane poza USA nadal będą podlegać dodatkowym cłom, ale prawdopodobnie zostaną zwolnione z innych opłat. Przewiduje się, że decyzja ta będzie miała charakter wsteczny, co oznacza, że producenci z branży motoryzacyjnej będą mogli otrzymać zwrot za już opłacone cła.

Na początku kwietnia Trump wprowadził w życie cła w wysokości 25 proc. na import samochodów wyprodukowanych poza USA.

Amerykańska administracja ma zmodyfikować też plan nałożenia od 3 maja 25 proc. ceł na sprowadzane z zagranicy części samochodowe - amerykańscy producenci będą mogli uzyskać zwrot do kwoty równej 3,75 proc. wartości pojazdu wyprodukowanego w USA w pierwszym roku obowiązywania ceł. W drugim roku zwrot spadłby do 2,5 proc. wartości auta, a w następnie zostałby wycofany.

W ocenie analityków banku inwestycyjnego Morgan Stanley wprowadzenie taryf w wysokości 25 proc. podniesie średni koszt samochodu o 6 tys. dol., czyli 10-12 proc.

Według przewidywań "WSJ" złagodzenie skutków wprowadzenia taryf na import samochodów i części do nich to próba wycofania się z polityki handlowej Trumpa po zawirowaniach na rynku oraz intensywnym lobbingu firm i innych państw.

Jak ustaliła gazeta, Trump podejmie decyzję o złagodzeniu ceł jeszcze przed podróżą do Michigan, gdzie we wtorek wieczorem weźmie udział w wiecu w Detroit, upamiętniającym 100. dzień jego urzędowania w Białym Domu. W tym stanie swoje siedziby ma trzech głównych amerykańskich producentów samochodów: Ford, General Motors (GM) i Stellantis. Także w Detroit znajduje się sieć ponad tysiąca głównych dostawców części dla branży motoryzacyjnej.

Wcześniej pisaliśmy: 3 kwietnia 2025 r. zaczęły obowiązywać 25-proc. cła na pojazdy importowane do Stanów Zjednoczonych. W ten sposób prezydent Donald Trump chce wesprzeć amerykański przemysł motoryzacyjny. Decyzja spotkała się z krytyką ze strony Kanady i Unii Europejskiej, jej skutki odczuje także polska branża motoryzacyjna.

Policyjne kontrole jednośladów z napędem elektrycznym w Warszawie (kwiecień 2025), zdjęcia:

Tesla Cybertruck | Garaż 2024