Superszybkie pociągi dla PKP Intercity. Przetarg jeszcze w tym roku

2025-09-24 16:00

PKP Intercity planuje wejść w nową erę kolei dużych prędkości. Prezes spółki Janusz Malinowski ogłosił podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2025 w Gdańsku, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na zakup superszybkich pociągów, zdolnych rozpędzać się do co najmniej 320 km/h. Nowe składy mają kursować m.in. na trasie Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.

Pendolino z Gdyni aż do Zakopanego. PKP Intercity wydłuża trasę!

i

Autor: Marek Kampka/ Pixabay.com

Pociągi dużych prędkości wjadą na polskie tory

Podczas debaty na targach TRAKO w Gdańsku prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zapowiedział rozpoczęcie procedury zakupu pierwszych w historii spółki elektrycznych składów dużych prędkości. Jak wyjaśnił, podstawowe zamówienie obejmie 20 nowoczesnych pociągów, a opcja przewiduje możliwość rozszerzenia kontraktu o kolejne 35 jednostek.

– Mamy przygotowany harmonogram całego procesu zakupowego. W zeszłym tygodniu skierowaliśmy zapytanie RFI do dziewięciu wiodących producentów, w tym dwóch z Polski – poinformował Malinowski.

Nowe pociągi zostaną przeznaczone do obsługi linii kolejowych, które powstaną w ramach inwestycji związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Docelowo mają kursować na trasie Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław oraz Warszawa – CPK – Łódź – Poznań. Według planów pierwsze składy wyjadą na tory przed 2032 rokiem, a cała flota 20 pociągów będzie gotowa przed rokiem 2035.

Szacowany koszt zakupu to około 2,5 miliarda złotych. – Spółka ma bardzo dobrą sytuację finansową, a pozyskiwanie kredytów nie stanowi obecnie problemu – zapewnił szef PKP Intercity. Kontrakt obejmie nie tylko zakup składów, ale także budowę centrum serwisowego i trzydziestoletnie utrzymanie pojazdów.

Biuro prasowe przewoźnika podało, że nowe pociągi będą osiągały prędkość co najmniej 320 km/h, przy czym rozważane jest zwiększenie tego parametru do 350 km/h. Dzięki temu czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia czy Poznania ma spaść poniżej 100 minut.

– Duża prędkość musi oznaczać znaczące skrócenie czasu podróży. Polski projekt nie może się pod tym względem różnić od innych europejskich doświadczeń – podkreślił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Jak będą wyglądać wnętrza szybkich pociągów?

Pasażerowie mogą liczyć na wysoki standard podróży. Nowe składy mają być wyposażone m.in. w wygodne rozkładane fotele ze stolikami, gniazdka elektryczne, indywidualne oświetlenie, przestrzeń na bagaż, Wi-Fi oraz system informacji pasażerskiej. Zaplanowano również specjalne strefy – ciszy, gastronomiczną, a także miejsca dla rowerów. Projekt uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodzin z dziećmi.

Premier Donald Tusk, obecny na targach, dodał, że rozmowy z przedstawicielami polskich firm – bydgoskiej Pesy i nowosądeckiego Newagu – wskazują na ich zainteresowanie udziałem w tym strategicznym przedsięwzięciu.

– Intuicja podpowiada mi, że polskie firmy podejmą to wyzwanie. Oczywiście konieczna będzie współpraca z zagranicznymi partnerami z uwagi na skalę i wyzwania technologiczne – zaznaczył.

Najpiękniejsze dworce kolejowe. Zobacz ZDJĘCIA:

Śląsk Radio ESKA Google News