Nowy rozkład jazdy pociągów na Śląsku
"W rozkładzie uwzględniono najbardziej korzystne dla pasażerów relacje oraz kontynuację prac na liniach kolejowych. Efekty są możliwe dzięki inwestycjom Polskich Linii Kolejowych wartym ponad 4 mld zł ze środków unijnych i budżetowych" - zaznaczyła Głowacka.
Nowy rozkład jazdy 2025/26 – od kiedy i co się zmieni dla pasażerów? Nowy rozkład jazdy na kolejny rok zacznie obowiązywać 14 grudnia i obejmie szereg zmian w województwie śląskim. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych w regionie pojawią się nowe trasy i zwiększona liczba kursów na już istniejących liniach. Według wtorkowej informacji zarządcy infrastruktury kolejowej, w rozkładzie na rok 2026 znalazły się relacje uznane za najbardziej korzystne dla podróżnych, przy jednoczesnym utrzymaniu frontu robót na wielu odcinkach. To właśnie zakończone i trwające modernizacje umożliwiły wprowadzenie nowych połączeń oraz skrócenie czasów przejazdu.
Kłobuck wraca na kolejową mapę Śląska
Kłobuck wraca na kolejową mapę – jakie nowe połączenia pojadą? Jedną z najważniejszych zmian jest powrót pociągów do stacji Kłobuck w północnej części regionu po dwunastoletniej przerwie. Jest to możliwe dzięki kończącej się inwestycji na fragmencie linii kolejowej numer 131 między Chorzowem Batorego a Nakłem Śląskim oraz zakończonej w 2024 roku modernizacji odcinka między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim, których łączna wartość z dofinansowaniem z funduszy unijnych wyniosła 2,8 miliarda złotych. Od połowy grudnia pociągi Kolei Śląskich pojadą w nowych relacjach: Katowice – Chorzew Siemkowice (jeden pociąg), Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice (dwanaście pociągów) oraz Chorzów Batory – Kłobuck (cztery pociągi). Składy regionalnego przewoźnika będą zatrzymywać się na stacjach Kłobuck i Działoszyn, które zostały przygotowane do obsługi wszystkich grup podróżnych, co ma poprawić dostępność transportu w tej części województwa.
Zmiany na kolei na Śląsku. Co nowego?
Szybciej na linii 131 i częściej między Chorzowem a Tarnowskimi Górami Na linii kolejowej numer 131 przebudowano tory oraz sieć trakcyjną, co pozwoli na prowadzenie pociągów z prędkością do 140 kilometrów na godzinę. Dzięki temu przejazd z Chorzowa do Kłobucka ma trwać około 75 minut, czyli o około 35 minut krócej niż przed modernizacją. Lepsza przepustowość linii umożliwi zwiększenie liczby pociągów, którymi będą zarządzać nowe lokalne centra sterowania w Bytomiu i Herbach Nowych. Zakończona w 2023 roku inwestycja na liniach kolejowych numer 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz numer 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry, która otworzyła możliwość dojazdu pociągiem do portu lotniczego Katowice Airport, przełoży się także na większą liczbę kursów na trasach Częstochowa lub Zawiercie – Tarnowskie Góry lub Chorzów Batory. Dzięki temu przez większą część dnia podróżni między Chorzowem a Tarnowskimi Górami mają mieć do dyspozycji pociąg co około 30 minut, a część tych połączeń jest już współfinansowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w związku z problemami komunikacyjnymi po zamknięciu drogowej estakady nad rynkiem w Chorzowie w ciągu drogi krajowej numer 79.
Wiślanka, Zwardoń i Częstochowa – gdzie jeszcze przybędzie pociągów? Rok wcześniej zakończyła się inwestycja zarządcy infrastruktury obejmująca budowę infrastruktury pasażerskiej na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice. Od połowy grudnia, z uwagi na rosnącą liczbę pasażerów, na tym odcinku mają pojawić się trzy dodatkowe pary pociągów Polregio. Zmiany obejmą również przebudowaną w 2022 roku tak zwaną kolejową wiślankę, czyli linię Goleszów – Wisła Uzdrowisko oraz Goleszów – Cieszyn, gdzie od nowego rozkładu zwiększy się liczba połączeń. Jednocześnie, z powodu modernizacji linii Zabrzeg – Zebrzydowice, nie będą w tym czasie realizowane kursy z Zebrzydowic do Cieszyna. Od 14 grudnia pociągi wrócą także na linię prowadzącą do Zwardonia, wraz z postępami prac między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Po zakończeniu obecnego etapu robót, obejmującego między innymi przebudowę peronów na stacjach Łodygowice, Węgierska Górka, Milówka, Rajcza i Sól, czas przejazdu między Żywcem a Zwardoniem ma skrócić się o około osiem minut.
Gdzie sprawdzić szczegóły nowego rozkładu jazdy pociągów? Zarządca infrastruktury kolejowej przypomina, że wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2025/26 warto na bieżąco weryfikować konkretne połączenia. Informacje o kursowaniu pociągów są dostępne w Portalu Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników, a także na tablicach informacyjnych na stacjach i przystankach. Pasażerowie powinni śledzić komunikaty, ponieważ część tras nadal będzie objęta pracami modernizacyjnymi, co może wpływać na organizację ruchu.
Źródło PAP.