Mobilność w Polsce: Krótkie podróże dominują. Dlaczego tak się dzieje?

2025-11-15 14:19

Polski Instytut Ekonomiczny ujawnia, że większość podróży w Polsce w 2024 roku miała charakter lokalny. Zdecydowana większość z nich trwała mniej niż pół godziny, co wskazuje na dominację krótkich tras. Co ciekawe, niemal 24% Polaków w ogóle nie podróżowało, a głównym środkiem transportu był samochód osobowy.

Droga Suwałki-Filipów od.jpg

i

Autor: Redakcja Publicystyczna AI/ Wygenerowane przez AI Dwie równoległe, ciemnoszare jezdnie z białymi pasami i metalowymi barierami po bokach dominują środkową część kadru, biegnąc w kierunku horyzontu. Po lewej stronie jezdni widoczna jest szutrowa droga, a za nią zielone pola i rzędy drzew. Na lewo od jezdni, w oddali, znajdują się budynki mieszkalne z białymi fasadami. W centralnej części obrazu, na horyzoncie, rozciąga się las, a pod nim wije się rzeka, nad którą przechodzi betonowy most w kształcie łuku. Nad całością rozciąga się zachmurzone, jasnoszare niebo.

Jakie są główne trendy w mobilności transportowej w Polsce?

Z najnowszych analiz Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że mobilność transportowa w Polsce w 2024 roku była zdominowana przez krótkie podróże. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na 65,3 miliona zarejestrowanych podróży aż 97,5 procent stanowiły podróże jednoetapowe. Wśród nich 60 procent odbywało się samochodami osobowymi. Podróże dwuetapowe stanowiły jedynie 2 procent, a te trwające dłużej niż trzy etapy były wyjątkowo rzadkie, z udziałem zaledwie 0,5 procent.

Dlaczego Polacy nie podróżują?

W raporcie zauważono, że 76,3 procent członków gospodarstw domowych w wieku 6 lat i więcej odbyło przynajmniej jedną podróż. Oznacza to, że 23,7 procent osób w ogóle nie podróżowało. Powody zdrowotne były najczęściej podawanym powodem braku mobilności, co wskazuje na istotny wpływ zdrowia na decyzje transportowe Polaków.

Jak długo trwają podróże Polaków?

Znaczna część podróży, bo aż 73,7 procent, trwała nie dłużej niż pół godziny. „Analizując strukturę czasu trwania podróży w poszczególnych województwach, można zauważyć, że największy udział podróży do 10 minut zaobserwowano w województwach: lubuskim, świętokrzyskim i podlaskim. Z kolei największy udział podróży trwających od 31 do 60 minut zaobserwowano w województwach: mazowieckim, małopolskim, śląskim i wielkopolskim” - poinformowali eksperci. Dodali, że najwyższe wartości (1-2 godz. i ponad 2 godz.) zaobserwowano w województwach mazowieckim i małopolskim. „Może mieć związek z przepływami pomiędzy rdzeniem metropolii a otaczającymi go powiatami” - stwierdzili.

Jakie są różnice regionalne w mobilności?

W dni robocze najwięcej osób, które nie podróżowały z powodu pracy lub nauki w domu, było w województwie mazowieckim, gdzie stanowiły one 23,5 procent ogółu niepodróżujących. Wysokie wskaźniki odnotowano także w województwach małopolskim (13,5 procent) i wielkopolskim (11,1 procent). Eksperci sugerują, że jest to związane z dużą popularnością pracy zdalnej i hybrydowej w tych regionach, zwłaszcza w Warszawie.

Jakie środki transportu dominują w Polsce?

Polska wyróżnia się wysokim udziałem transportu samochodowego w pracy przewozowej wśród krajów Unii Europejskiej. W 2023 roku niemal 75 procent pasażerokilometrów realizowano przy użyciu samochodów osobowych, co przewyższało unijną średnią wynoszącą 70,6 procent. „Udział kolei w przewozach pasażerskich wyniósł 7,7 proc. i kształtował się nieco powyżej średniej unijnej wynoszącej 7,1 proc.” - dodali.

Źródło PAP.

Wypadek na S7 (13.11.2025):