Festiwale muzyczne już dawno przestały być wyłącznie przestrzenią dla melomanów. Dla wielu to również okazja do pokazania siebie przez modę. Z badania "Moda festiwalowa" przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro wynika, że ponad 8 na 10 osób bierze udział w tego typu wydarzeniach przynajmniej raz w roku.
Moda nie jest tu już dodatkiem, ale integralnym elementem festiwalowego przeżycia. "Blisko trzy czwarte respondentów przywiązuje wagę do swojego wyglądu podczas festiwali" – czytamy w raporcie. Co ciekawe, styl liczy się nie tylko dla młodych. W grupie wiekowej 35–49 lat aż 28 proc. uznaje modę za ważny aspekt uczestnictwa w imprezie.
Wygoda na pierwszym planie
Chociaż stylizacja ma robić wrażenie, dla większości uczestników najważniejszy jest komfort. "Styl określany jako wygodny był najczęściej wskazywany przez respondentów (32 proc.)" – podają autorzy badania. Ale to nie znaczy, że kończy się na luźnym t-shircie i trampkach. Na drugim miejscu znalazł się sportowy/streetwear (11 proc.), a zaraz za nim – look zgodny z aktualnymi trendami (10 proc.).
Inspiracje z internetu
Gdzie szukamy pomysłów na festiwalowy look? Głównie w social mediach (24 proc.) i na zdjęciach z innych festiwali (23 proc.). Kobiety częściej przeglądają internet (28 proc.), młodzi zaś chłoną klimat z każdego możliwego źródła – aż 42 proc. z nich inspiruje się mediami społecznościowymi. Ubrania na plenerowy koncert? T-shirty z nadrukami (35 proc.), sportowe buty (39 proc.), okulary przeciwsłoneczne (31 proc.), jeansowe szorty (17 proc.). Do tego warstwowe ubrania, cekiny, kapelusze i odblaski – klasyka gatunku.
Allegro łączy modę z muzyką
I właśnie na styku muzyki i stylu pojawia się nowy projekt Allegro. Marka stworzyła limitowaną kolekcję ubrań, zapraszając do współpracy Paulinę Przybysz i braci Kacperczyk. Powstały dwie festiwalowe koszulki – każda z własną historią, tożsamością i przekazem.
– Koszulka zaprasza do słuchania mojego utworu Whiplash – piosenki, która igra z poczuciem czasu: w muzyce, w relacji, w życiu. To "współczesna poezja", w której metaforami są anglicyzmy z języka festiwalowego. Cytat, będący centrum koszulki, stanowi backstage emocji wspomnianego utworu. Moda? Dla mnie to przedłużenie komunikatu — możesz powiedzieć coś ważnego, zanim jeszcze otworzysz usta – tłumaczy Paulina Przybysz.
Z kolei bracia Kacperczyk stawiają na bezpośrednie połączenie z fanami.
– Naszą największą inspiracją są fani – to dzięki nim w naturalny sposób w naszych głowach powstało hasło WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK, a wspólnie stworzony merch jest na to najlepszym dowodem – przyznają muzycy.
Kolekcja pojawi się w sprzedaży w drugiej połowie lipca – tylko na Allegro. Jak zaznacza platforma, już co trzecia osoba interesuje się ubraniami projektowanymi przez muzyków. A to znaczy, że tego typu współprace mają przed sobą sporą przyszłość.
Stylowy festiwal zaczyna się w internecie
Moda festiwalowa rodzi się w sieci – dosłownie. 26 proc. uczestników kompletuje stylizacje w sklepach internetowych, 25 proc. – na platformach sprzedażowych, a 27 proc. wciąż wierzy w klasykę, czyli sklepy stacjonarne. Ubrania z drugiej ręki nadal są w cenie – blisko 1/4 badanych sięga po ogłoszenia z używaną odzieżą, a 16 proc. zagląda do second-handów.
Festiwalowe lato trwa. I wszystko wskazuje na to, że gra nie tylko muzyka – moda też ma tu swój własny rytm.
Źródło:
Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Allegro w czerwcu 2025 wśród Polaków w wieku powyżej 16 roku życia, którzy uczestniczyli w festiwalu i/lubwydarzeniu muzycznym w ciągu ostatnich 5 lat. Wywiady były prowadzone metodą CAWI na grupie 600 osób (n=600).