Moda na festiwalach gra pierwsze skrzypce. Marka Allegro sprawdziła, jakie stylizacje wybierają festiwalowicze [RAPORT]

Festiwalowy look to dla wielu osób nieodłączna część całej imprezy. Jak się okazuje, aż 72 proc. uczestników wydarzeń muzycznych przywiązuje wagę do stylizacji. Marka Allegro sprawdziła, jakie składniki garderoby tworzą najmodniejsze festiwalowe stylizacje.

Festiwale muzyczne już dawno przestały być wyłącznie przestrzenią dla melomanów. Dla wielu to również okazja do pokazania siebie przez modę. Z badania "Moda festiwalowa" przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro wynika, że ponad 8 na 10 osób bierze udział w tego typu wydarzeniach przynajmniej raz w roku.

Moda nie jest tu już dodatkiem, ale integralnym elementem festiwalowego przeżycia. "Blisko trzy czwarte respondentów przywiązuje wagę do swojego wyglądu podczas festiwali" – czytamy w raporcie. Co ciekawe, styl liczy się nie tylko dla młodych. W grupie wiekowej 35–49 lat aż 28 proc. uznaje modę za ważny aspekt uczestnictwa w imprezie.

Wygoda na pierwszym planie

Chociaż stylizacja ma robić wrażenie, dla większości uczestników najważniejszy jest komfort. "Styl określany jako wygodny był najczęściej wskazywany przez respondentów (32 proc.)" – podają autorzy badania. Ale to nie znaczy, że kończy się na luźnym t-shircie i trampkach. Na drugim miejscu znalazł się sportowy/streetwear (11 proc.), a zaraz za nim – look zgodny z aktualnymi trendami (10 proc.).

Inspiracje z internetu

Gdzie szukamy pomysłów na festiwalowy look? Głównie w social mediach (24 proc.) i na zdjęciach z innych festiwali (23 proc.). Kobiety częściej przeglądają internet (28 proc.), młodzi zaś chłoną klimat z każdego możliwego źródła – aż 42 proc. z nich inspiruje się mediami społecznościowymi. Ubrania na plenerowy koncert? T-shirty z nadrukami (35 proc.), sportowe buty (39 proc.), okulary przeciwsłoneczne (31 proc.), jeansowe szorty (17 proc.). Do tego warstwowe ubrania, cekiny, kapelusze i odblaski – klasyka gatunku.

Allegro łączy modę z muzyką

I właśnie na styku muzyki i stylu pojawia się nowy projekt Allegro. Marka stworzyła limitowaną kolekcję ubrań, zapraszając do współpracy Paulinę Przybysz i braci Kacperczyk. Powstały dwie festiwalowe koszulki – każda z własną historią, tożsamością i przekazem.

– Koszulka zaprasza do słuchania mojego utworu Whiplash – piosenki, która igra z poczuciem czasu: w muzyce, w relacji, w życiu. To "współczesna poezja", w której metaforami są anglicyzmy z języka festiwalowego. Cytat, będący centrum koszulki, stanowi backstage emocji wspomnianego utworu. Moda? Dla mnie to przedłużenie komunikatu — możesz powiedzieć coś ważnego, zanim jeszcze otworzysz usta – tłumaczy Paulina Przybysz.

Z kolei bracia Kacperczyk stawiają na bezpośrednie połączenie z fanami.

– Naszą największą inspiracją są fani – to dzięki nim w naturalny sposób w naszych głowach powstało hasło WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK, a wspólnie stworzony merch jest na to najlepszym dowodem – przyznają muzycy.

Kolekcja pojawi się w sprzedaży w drugiej połowie lipca – tylko na Allegro. Jak zaznacza platforma, już co trzecia osoba interesuje się ubraniami projektowanymi przez muzyków. A to znaczy, że tego typu współprace mają przed sobą sporą przyszłość.

Stylowy festiwal zaczyna się w internecie

Moda festiwalowa rodzi się w sieci – dosłownie. 26 proc. uczestników kompletuje stylizacje w sklepach internetowych, 25 proc. – na platformach sprzedażowych, a 27 proc. wciąż wierzy w klasykę, czyli sklepy stacjonarne. Ubrania z drugiej ręki nadal są w cenie – blisko 1/4 badanych sięga po ogłoszenia z używaną odzieżą, a 16 proc. zagląda do second-handów.

Festiwalowe lato trwa. I wszystko wskazuje na to, że gra nie tylko muzyka – moda też ma tu swój własny rytm.

Źródło:

Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Allegro w czerwcu 2025 wśród Polaków w wieku powyżej 16 roku życia, którzy uczestniczyli w festiwalu i/lubwydarzeniu muzycznym w ciągu ostatnich 5 lat. Wywiady były prowadzone metodą CAWI na grupie 600 osób (n=600).

Jacek Sylwin: Tajemnice Jarocina. Tego nie wiesz o największym festiwalu rockowym | Mellina