Sprzedaż nowych samochodów

i

Autor: Pixabay

nowe samochody

Większość nowych samochodów będzie sprzedawanych online. Co trzeci samochód elektryczny

2024-04-04 23:26

Zgodnie z najnowszymi prognozami pojazdy elektryczne będą stanowiły ok. 30 proc. w globalnej sprzedaży samochodów. Do 2030 roku prawie 70 proc. nowych samochodów będzie sprzedawanych bezpośrednio poprzez platformy online lub przez producentów samochodów, wynika z 24. edycji raportu KPMG pt. "Global Automotive Executive Survey".

Sprzedaż samochodów elektrycznych - prognozy na najbliższe lata

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zaktualizowali swoje prognozy, zgodnie z którymi do 2030 roku pojazdy elektryczne zasilane bateriami będą stanowić około jednej trzeciej globalnej sprzedaży samochodów. Przewiduje się, że Chiny zajmą czołową pozycję pod względem udziału pojazdów elektrycznych w rynku (36 proc.), podczas gdy w USA, Japonii i Europie Zachodniej oczekiwany udział wyniesie od 30 do 33 proc.

- Udział samochodów elektrycznych w globalnej sprzedaży samochodów stale rośnie, a 2023 r. był pierwszym rokiem, w którym samochód elektryczny był najchętniej kupowanym samochodem w Europie i na świecie (bez względu na źródło napędu). Jednocześnie przedstawiciele branży zaktualizowali swoje prognozy co do dynamiki dalszego wzrostu. Wpływ na to mają między innymi utrzymujące się nadal wyższe ceny pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym ograniczaniu w części krajów programów dopłat do ich zakupu. Dodatkowo na prognozowaną dynamikę wzrostu wpływ ma tempo rozwoju infrastruktury ładowania, które jest kluczowe dla rozwiania obaw klientów co do zasięgu samochodów elektrycznych – mówi Przemysław Szywacz, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Pomimo niepewności gospodarczej, wielu respondentów badania KPMG oczekuje dalszego wzrostu cen samochodów (64 proc. pytanych szacuje wzrosty w 2024 r. w przedziale 5-10 proc.). Rosnąca konkurencja i malejąca presja inflacyjna mogą jednak ograniczyć możliwość podwyżek w 2024 roku.

Ograniczenie roli dealerów w sprzedaży nowych samochodów

Cyfryzacja sprzedaży nie omija także branży motoryzacyjnej. Przedstawiciele kadry zarządzającej na świecie szacują, że do 2030 blisko 70 proc. nowych samochodów będzie nabywanych przez klientów za pośrednictwem internetowych platform sprzedaży detalicznej lub bezpośrednio od producentów samochodów. Podobnego zdania są także właściciele tradycyjnych salonów sprzedaży – wynika z badania KPMG.

Sztuczna inteligencja w procesie produkcji samochodów

Ekspansja nowatorskich systemów sztucznej inteligencji sprawia, że w tym roku przedstawiciele branży mogą mieć większe obawy co do stopnia przygotowania do wdrażania nowych technologii. Firmy z praktycznie każdej branży tworzą plany, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, której narzędzia będą oferowały wachlarz zastosowań biznesowych. Wdrożenie tego typu narzędzi będzie jednak wymagało przeprojektowania stanowisk, nowych szkoleń i zatrudnienia odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. W konsekwencji sektor motoryzacyjny w coraz większym stopniu konkuruje z firmami z innych branż o utalentowanych pracowników o zaawansowanych umiejętnościach technologicznych (m.in. inżynierów). Na liście umiejętności, jakie zdaniem respondentów badania okażą się najistotniejsze w ciągu najbliższych kilku lat, umiejętności związane ze sztuczną inteligencją znalazły się na pierwszym miejscu – 25 proc. respondentów na świecie oraz 26 proc. w Europie.

- W obliczu wzmożonej konkurencji i dynamicznie ewoluującego rynku, osiągnięcie rentowności będzie wymagało od producentów samochodów elastyczności i innowacyjności. Kluczowe będzie inwestowanie w strategie optymalizacji kosztów, takie jak usprawnienie łańcucha dostaw, wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji oraz redukcja kosztów produkcji baterii, aby możliwe było dostarczanie wysokiej jakości pojazdów elektrycznych w przystępnej cenie – przekonuje Mirosław Michna, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w zespole doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Poznań Motor Show 2024 - tak wyglądał pierwszy dzień wydarzenia. Zdjęcia: