Spis treści
Według danych BIG InfoMonitor i Biura Informacji Kredytowej (BIK), na koniec sierpnia 2025 roku łączna kwota przeterminowanych zobowiązań stacji kontroli pojazdów wyniosła 85,8 mln zł. Choć oznacza to spadek o 5,6 proc. rok do roku (z 90,8 mln zł w sierpniu 2024 r.), to od 2021 roku zadłużenie sektora wzrosło aż o 240 proc. – z poziomu 25 mln zł. Najgwałtowniejszy przyrost zobowiązań miał miejsce w latach 2021–2022, kiedy wzrosły one o 167 proc.
Na koniec sierpnia 2025 roku w rejestrze figurowały 332 podmioty z branży badań i analiz technicznych (PKD 7120B), co stanowi około 3 proc. rynku. Choć liczba niesolidnych dłużników maleje, branża wciąż zmaga się z wysokimi kosztami działalności i historycznie niskimi przychodami.
Podwyżka opłat za badanie techniczne samochodu
19 września 2025 roku weszła w życie podwyżka opłat za badania techniczne pojazdów. Cena podstawowego przeglądu wzrosła z 98 zł do 149 zł, co oznacza skok o 51 zł. To pierwszy tak znaczący wzrost stawek od ponad dwóch dekad.
– Zwiększenie stawek o 52 proc. było potrzebnym i długo wyczekiwanym krokiem, szczególnie w kontekście rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz wzrostu płacy minimalnej w ostatnich latach. Należy jednak zaznaczyć, że ta zmiana – choć istotna – nie rozwiązuje wszystkich problemów naszej branży. Podwyżka ta rekompensuje jedynie część strat poniesionych przez przedsiębiorców. W związku z tym sytuacja finansowa wielu stacji nadal pozostaje napięta, a wyzwania związane z utrzymaniem płynności, wzrostem kosztów operacyjnych i inwestycjami w nowoczesne wyposażenie są aktualne – komentuje Jolanta Źródłowska, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.
Branża apeluje o trwałe i systemowe zmiany
Podwyżka stawek to dopiero pierwszy krok do poprawy sytuacji finansowej stacji kontroli pojazdów. Branża apeluje o wprowadzenie systemowych rozwiązań, które pozwolą uniknąć podobnych kryzysów w przyszłości.
– Z perspektywy Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów kluczowe jest, aby proces zmian w systemie badań technicznych miał charakter kompleksowy i długofalowy. Planowane jest wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat. Naszym postulatem pozostaje zatem nie tylko dalsze dostosowanie stawek do realiów rynkowych, ale również stworzenie ram prawnych gwarantujących ich regularną aktualizację. Tylko wówczas możliwe będzie realne podniesienie jakości badań technicznych i zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym – podkreśla Jolanta Źródłowska.
Pierwsze oznaki poprawy i nadzieja na stabilizację
Mimo że sektor boryka się z trudnościami, dane BIG InfoMonitor i BIK pokazują pozytywny trend – zadłużenie branży badań technicznych spadło o 5,6 proc. rok do roku. Eksperci wskazują, że poprawa może wynikać z większej dyscypliny płatniczej, lepszego zarządzania kosztami i utrzymania płynności przez część firm.
– Ta poprawa może wynikać z większej dyscypliny płatniczej wśród diagnostów, intensywnego zarządzania kosztami lub ograniczonego wzrostu zaległego zadłużenia u tych firm, które zdołały utrzymać płynność finansową. Podwyżka opłat o 52 proc. jest czynnikiem, który może przynieść trwałą stabilizację finansową i pozwolić stacjom kontroli pojazdów na realne inwestycje oraz wyjście z zatorów płatniczych i z przeterminowanego zadłużenia – podsumowuje Paweł Szarkowski, Prezes BIG InfoMonitor.
BIG InfoMonitor
BIG InfoMonitor, działający w Grupie BIK, od 21 lat dostarcza wiarygodne dane o zadłużeniu firm i osób fizycznych, pomagając ograniczać zatory płatnicze. Spółka prowadzi Rejestr Dłużników, zawierający ponad 100 mln informacji gospodarczych, w tym dane o terminowych płatnościach. Od początku działalności do rejestru wpisano prawie 33 mln zobowiązań o łącznej wartości ponad 347 mld zł. Raporty BIG InfoMonitor są wykorzystywane m.in. przez banki, firmy pożyczkowe, operatorów telekomunikacyjnych i samorządy do oceny wiarygodności płatniczej klientów.