Seat

i

Autor: mat. prasowe

wydarzenia

Seat znika z rynku, zastąpi go Cupra? Zaskoczenie po słowach prezesa koncernu. "Nieprawdziwe doniesienia"

"Seat kończy produkcję samochodów"; "koniec hiszpańskiej marki" - tak brzmiały nagłówki w mediach po wypowiedzi prezesa Volkswagena Thomasa Schäfera, który w rozmowie z "Autocar" stwierdził, że "przyszłość Seata to Cupra". Z jednej strony ta deklaracja była wielkim zaskoczeniem, z drugiej, Cupra, o czym powiedział również Schäfer, to już silna i obecnie najszybciej rozwijająca się marka samochodowa w Europie. Spekulacje przewali przedstawiciele Seata, którzy przesłali do mediów oświadczenie, poniżej jego treść.

Seat nie będzie już produkował samochodów?

"Przyszłość Seata to Cupra" – powiedział w rozmowie z "Autocar" Thomas Schäfer, prezes koncernu Volkwagen. Wypowiedź miała miejsce na początku września, w trakcie targów IAA Mobility w Monachium, więc odbiła się bardzo szerokim echem. Prezes argumentował, że Cupra to obecnie najszybciej rozwijająca się marka samochodowa w Europie, a firma "znajdzie inną rolę" dla Seata.

Większość ekspertów i dziennikarzy jednoznacznie zinterpretowała te wypowiedzi, w mediach pojawiły się artykułu opatrzone tytułami "Koniec legendarnej marki", "Seat znika z rynku" itd. Medialną burzę zakończyli przedstawiciele Seata, którzy rozesłali do mediów krótki komunikat.

Koniec produkcji Seatów? To "nieprawdziwe doniesienia"

"W mediach polskich i zagranicznych pojawiły się dziś (4 września - red.) nieprawdziwe doniesienia, jakoby Grupa Volkswagen ogłosiła zaprzestanie produkcji samochodów pod marką SEAT" - podkreślono w komunikacie.

Źródłem nieporozumienia była interpretacja i wyciągnięcie z szerszego kontekstu słów Thomasa Schäfera, dyrektora generalnego Volkswagena, który w rozmowie z redakcją Autocar podczas targów IAA Mobility 2023 powiedział między innymi, że dla marki z Martorell planowana jest "inna rola". Prawdą jest, że Grupa Volkswagen pracuje nad elektryfikacją marki SEAT i wskazuje na jej dalszy rozwój. Wśród nich są także rozwiązania oferujące nowe formy mobilności, jak oferty subskrypcyjne i abonamentowe, czy rozwiązania mikromobilne, w tym SEAT MÓ (jednoślady - red.). Marka SEAT może w tym roku pochwalić się wzrostem sprzedaży samochodów o 18 proc., dostarczając do klientów 199 tys. pojazdów. SEAT obecnie posiada wysoki bank zamówień, a w ofercie ma najlepszą gamę produktów w swojej historii. W planach producenta jest wprowadzenie na rynek nowych wersji hybrydowych modeli Ibiza, Arona i Leon" - podsumowano.

Seat i Cupra, co to za marki?

Seat to dla wielu kultowa marka motoryzacyjna, obecna na rynku od 1950 roku. Nazwa Seat to skrót od Sociedad Española de Automóviles de Turismo, czyli Hiszpańska Spółka Samochodów Osobowych. Początkowo Seat współpracował z włoskim Fiatem, a od początku lat 80. z Volkswagenem, który szybko przejął firmę. Najbardziej popularne modele Seata to Leon i Ibiza.

Cupra była pod koniec XX wieku nazwą dla sportowych wersji Seatów, następnie była to linia sportowych modeli Cupra. Od 2018 roku Cupra to oddzielna marka, producent samochodów, już nie tylko o wysokich osiągach. Najpopularniejsze modele to Leon i Formentor.

Stare samochody nie wjadą do centrum. Mieszkańcy podzieleni