- Z ustaleń śledczych wynika, że przyczyną katastrofy kolejki Gloria w Lizbonie z 3 września było pęknięcie liny. Element ten nie posiadał certyfikatu wymaganego do przewozu pasażerów.
- Wadliwa, tańsza część została zainstalowana przez operatora w grudniu 2022 roku, a późniejsze inspekcje techniczne nie wykryły braku atestu.
- W wyniku katastrofy, w której wagonik wypadł z torów i uderzył w budynek, zginęło 16 osób, a 22 zostały ranne.
- Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Radia ESKA.
Fatalne oszczędności i brak certyfikatu
Portugalskie media obiegła informacja, która rzuca nowe światło na tragiczną katastrofę kolejki linowo-terenowej Gloria. Jak podała telewizja SIC, powołując się na ustalenia państwowej komisji do spraw badania wypadków lotniczych i kolejowych (GPIAFF), przyczyną wypadku była niewłaściwa lina nośna. Śledczy potwierdzili tym samym wcześniejsze spekulacje i ustalili, że lina nie była przystosowana do transportu pasażerów.
Z raportu wynika, że wadliwy element został zainstalowany w pojeździe w grudniu 2022 roku. Operator kolejki, spółka Carris, co prawda przyznał, że zamontowana część była tańsza, jednak do tej pory zapewniał o jej pełnej zgodności z normami bezpieczeństwa i twierdził, że kolejka Gloria jest w pełni sprawna. Ujawnione fakty przeczą tym zapewnieniom.
Inspekcje, które niczego nie wykryły
Inspektorzy badający sprawę wyjaśnili, że pomimo regularnie przeprowadzanych kontroli stanu technicznego Glorii, nikt z personelu kontrolującego nie miał świadomości, że kluczowy element konstrukcji nie posiadał wymaganego atestu. To pokazuje poważne luki w systemie nadzoru nad bezpieczeństwem transportu publicznego w stolicy Portugalii.
Do wyników dochodzenia odniósł się burmistrz Lizbony, Carlos Moedas. W wieczornym oświadczeniu podkreślił, że do wypadku doprowadziły „przyczyny techniczne, a nie polityczne zaniedbania”, co miało być odpowiedzią na pojawiającą się wcześniej krytykę.
Tragiczny finał na lizbońskiej starówce
Przypomnijmy, że do tragedii doszło 3 września. To właśnie wtedy, na skutek pęknięcia liny, wagonik kolejki poruszający się z prędkością około 60 km/h wypadł z torów. Pojazd z impetem uderzył w ścianę jednego z budynków na historycznej starówce Lizbony, ulegając całkowitemu zniszczeniu. W katastrofie śmierć poniosło 16 osób, a 22 odniosły obrażenia.
Źródła: RMF24/PAP
