Regulacje Unii Europejskiej. Dotyczą sprzedawców
Unia Europejska narzuca nowe regulacje. Tym razem dotkną one sprzedawców detalicznych. Będą mieli obowiązek informowania o kraju pochodzenia świeżych bananów, które dojrzewają. Ma to zwiększyć świadomość klientów w zakresie kupowanych produktów.
Banany będą musiały spełnić wymogi znakowania. Nie tylko unijne, ale także polskie przepisy regulują zasady znakowania bananów sprzedawanych luzem. Te muszą informować o pełnej nazwie owoców, kraju pochodzenia i danych producenta, o czym informuje WP.
Nieco inne informacje należy przekazać w przypadku paczkowanych bananów. Wtedy zgodnie z ustawą o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych należy podać adres firmy handlowej, masę netto oraz kod identyfikacyjny partii.
Regulacje Unii Europejskiej. Jak znakować produkty
Zgodnie z polskimi przepisami, ale także tymi narzuconymi przez Unię Europejską sprzedawcy detaliczni muszą znakować banany w następujący sposób:
- Nie wymagają klasyfikacji jakościowej.
 - Wymagają oznaczenia kraju pochodzenia zgodnie z artykułem 3 rozporządzenia 2023/2429.
 - Muszą być zgodne z ogólnymi wymaganiami znakowania z artykułu 9 rozporządzenia nr 1169/2011 (dla produktów pakowanych).
 - Obowiązują normy określone w rozporządzeniu MRIRW w sprawie znakowania środków spożywczych (dla bananów sprzedawanych luzem).
 
Wymagania dla bananów sprzedawanych luzem:
- Nazwa produktu (np. banany odmiany Cavendish).
 - Pełna nazwa kraju pochodzenia.
 - Nazwa lub nazwisko producenta.
 
Wymagania dla znakowania bananów w opakowaniach detalicznych:
- Nazwa produktu (np. banany odmiany Cavendish).
 - Pełna nazwa kraju pochodzenia.
 - Nazwa firmy wraz z adresem - zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2011.
 - Masa netto.
 - Kod identyfikacyjny partii produkcyjnej (zgodnie z art. 7a ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych).
 
Parada św. Patryka w Łodzi