- Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące prawa jazdy, które mają zrewolucjonizować bezpieczeństwo na drogach UE.
- Wprowadzone zostaną cyfrowe prawo jazdy, rozszerzone egzaminy oraz surowsze kary dla nowych kierowców i możliwość wcześniejszego uzyskania uprawnień zawodowych.
- Jakie konkretnie zmiany czekają kierowców i kiedy nowe prawo zacznie obowiązywać?
Nowe wymagania na egzaminie
Po latach negocjacji w Strasburgu zapadła długo wyczekiwana decyzja. Europosłowie zatwierdzili pakiet przepisów, mających zrewolucjonizować codzienne życie milionów kierowców w całej Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają pomóc znacząco zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych, przede wszystkim poprzez podniesienie jakości szkolenia kierowców i zwiększenie świadomości zagrożeń. Egzaminy na prawo jazdy zostaną rozszerzone o wiedzę dotyczącą nowoczesnych systemów wspomagania jazdy, ryzyka związanego z tzw. martwym polem czy używaniem telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu. Kandydaci będą musieli również wykazać się znajomością zasad dotyczących bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów – grup szczególnie narażonych na niebezpieczne zachowania kierowców.
Okres próbny i surowsze kary dla nowych kierowców
Wprowadzony zostanie także dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. W tym czasie będą oni objęci surowszymi sankcjami za najpoważniejsze wykroczenia, takie jak jazda pod wpływem alkoholu, brak zapiętych pasów bezpieczeństwa czy nieprawidłowe przewożenie dzieci. Nowelizacja przewiduje również, że prawo jazdy kategorii B będą mogli uzyskać już 17-latkowie, jednak do ukończenia 18. roku życia będą musieli prowadzić pojazd wyłącznie pod nadzorem doświadczonego kierowcy.
Zmiany dla kierowców zawodowych
Z myślą o niedoborach kadrowych w transporcie drogowym wprowadzono także zmiany dla zawodowych kierowców. Nowe unijne przepisy pozwolą na uzyskanie prawa jazdy kategorii C (pojazdy ciężarowe) od 18. roku życia, a kategorii D (autobusy) od 21. roku życia.
Cyfrowe prawo jazdy i wymiana informacji między państwami UE
Jedną z najbardziej widocznych nowości będzie cyfrowe prawo jazdy – dokument dostępny w aplikacji mobilnej, funkcjonujący równolegle z tradycyjnym plastikowym blankietem. W przypadku cofnięcia lub zawieszenia uprawnień, informacje o zakazie będą przekazywane między państwami członkowskimi UE, co ma umożliwić skuteczniejsze egzekwowanie kar wobec kierowców dopuszczających się najcięższych naruszeń – takich jak jazda pod wpływem alkoholu czy narkotyków, spowodowanie śmiertelnego wypadku lub przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h.
Jak podkreśliła po głosowaniu sprawozdawczyni nowych regulacji, europosłanka Jutta Paulus z frakcji Zielonych, do 2030 roku w całej Unii ma obowiązywać cyfrowe prawo jazdy, a szkolenie kierowców obejmie znacznie więcej elementów związanych z bezpieczeństwem pieszych i rowerzystów.
Kiedy nowe prawo zacznie obowiązywać?
Przyjęte przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, natomiast państwa członkowskie będą miały trzy lata na ich wdrożenie do prawa krajowego. Zmiany te stanowią część szerokiego pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego nadrzędnym celem jest ambitne założenie: do 2050 roku liczba ofiar śmiertelnych na europejskich drogach ma spaść do zera.
Źródło: PAP, Oprac. A. Adamowicz
