Podsumowanie roku Google 2025 już gotowe! Wiemy, czego szukali Polacy

2025-12-04 9:35

Rok 2025 w polskim internecie upłynął pod znakiem polityki, globalnych zmian i popkulturowych fenomenów. Zestawienie Rok w wyszukiwarce zdominowały wybory prezydenckie – nazwiska Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego pojawiały się kilkakrotnie w różnych kontekstach. Polki i Polacy z uwagą śledzili również wydarzenia na świecie, w tym sytuację w Iranie oraz doniesienia z Watykanu dotyczące papieża Franciszka i wyboru jego następcy. Nie zabrakło oddechu od newsów – masowo wyszukiwano informacji o serialach Heweliusz i Squid Game, sprawdzano ceny biletów na koncert Pitbulla, a także dociekano fenomenu kolekcjonerskiej maskotki Labubu.

Google przedstawia podsumowanie roku

i

Autor: Canva.com

Rok w wyszukiwarce to coroczne zestawienie haseł najszybciej zyskujących na popularności, które pokazuje, co interesowało internautów i internautki w danym roku.

Wydarzenia w kraju i na świecie

Wybory prezydenckie to zdecydowanie najważniejszy temat roku 2025. Polacy szukali informacji o kandydatach, debatach i procedurach wyborczych. Wśród najczęściej wyszukiwanych osób ze świata polityki byli Karol Nawrocki, Rafał Trzaskowski oraz Joanna Senyszyn. Pytano o daty wyborów, drugą turę, wyniki, a także o kwestie techniczne, na przykład jak zmienić miejsce głosowania. Dużą popularnością cieszyły się memy dotyczące kandydatów oraz wyszukiwania na temat ich starć, np. debata Sławomira Mentzena z Rafałem Trzaskowskim.

Steczkowska jak prezydent i papież. To jedyna kobieta ze świata show-biznesu!

W centrum uwagi znalazły się również wydarzenia w Watykanie. Hasło papież Franciszek, jak i imię nowego papieża, są na liście głównej tegorocznego zestawienia. Pytano o to, ile trwa konklawe, czy kiedy będzie pogrzeb papieża Franciszka.

Fraza Iran znalazła się na 9. miejscu listy „Haseł zyskujących na popularności” w 2025 roku. Bezpośrednim powodem tego wzrostu był konflikt zbrojny. Internauci zadawali m.in. pytania o to dlaczego Izrael zaatakował Iran. Analizując inne hasła, widać wyraźnie, że trend „niepokoju wojennego” przeniknął do codziennych wyszukiwań. Polacy wprost pytali w wyszukiwarce czy będzie wojna. Pojawiały się zapytania gdzie spadły drony w Polsce, szukano też wyjaśnienia, co oznacza artykuł 4. NATO, a nawet sprawdzano ceny samolotów F-16. Polacy pytali również dlaczego Los Angeles płonie oraz dlaczego TikTok znika z USA. Te wydarzenia i tematy znalazły swoje odzwierciedlenie również na globalnych listach.

Fenomen Labubu jawi się jako jedno z najbardziej zaskakujących zjawisk konsumenckich, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Hasło konkurowało z najważniejszymi wydarzeniami politycznymi. W głównym zestawieniu Labubu zajęło 2. miejsce. To bardzo wysoka pozycja, biorąc pod uwagę ciężar innych wyszukiwanych tematów w tym roku. Polacy szukali też wyjaśnienia, co to właściwie jest Labubu oraz jego ceny.

IZABELLA KRZAN przejmuje ESKA.pl

Na ekranie i na scenie

Bezsprzecznym hitem roku był polski serial Heweliusz, który zajął 1. miejsce w kategorii „Seriale” oraz 4. miejsce na ogólnej liście.. Premiera Heweliusza wywołała lawinę pytań o fakty historyczne. Widzowie wpisywali w Google pytania: dlaczego zatonął Heweliusz oraz ile osób przeżyło katastrofę Heweliusza. Polacy w 2025 roku zdecydowanie postawili na rodzime kino. Dom dobry, film Wojciecha Smarzowskiego, zajął 1. miejsce w kategorii „Filmy”, wyprzedzając globalne hity. Druga Furioza znalazła się na 4. miejscu. Wśród seriali wysoko uplasowała się produkcja na podstawie prozy Jakuba Żulczyka - Wzgórze psów. Co ciekawe, fani byli tak zaangażowani w świat przedstawiony w serii, że wyszukiwali, gdzie kręcono Wzgórze Psów. Nie można też nie wspomnieć o fenomenie serialu komediowego 1670. Znalazł się on na 4. miejscu zestawienia, a internauci niecierpliwie pytali kiedy drugi sezon 1670. Z kolei globalny fenomen Squid Game przeniósł się do kuchni Polaków, którzy często pytali jak zrobić ciasteczka ze Squid Game.

Oprócz rozrywki przed ekranem, szukano informacji o koncertach. Największym zainteresowaniem cieszył się koncert Pitbulla. Fraza ile kosztuje bilet na koncert Pitbulla trafiła na listę najpopularniejszych pytań o ceny (8. miejsce), sąsiadując z cenami złota i myśliwców F-16. Polacy szukali też biletów na koncerty innych globalnych gwiazd: Jennifer Lopez (6. miejsce) i Shawn Mendes (8. miejsce). Rodzima scena muzyczna w 2025 roku była napędzana przez wielkie nazwiska, takie jak Quebonafide i Sanah. W kontekście planów koncertowych na przyszły rok najczęściej pojawiali się The Weeknd oraz Dawid Podsiadło. Rok 2025 to również czas XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wydarzenie przebiło się do masowej świadomości internautów. Hasło Koncert Chopinowski znalazło się na 5. miejscu w kategorii koncertów, wyprzedzając gwiazdy popu. Polacy aktywnie śledzili wyniki, wpisując pytanie: kto wygrał Konkurs Chopinowski 2025.

Szukając odpowiedzi

Zapytania z kategorii „Jak…?”, „Dlaczego…?”, „Co to…?”, „Gdzie…?”, „Kiedy…?” i „Czy…?” i wielu innych, tworzą fascynujący portret Polaków w 2025 roku. Pojawiło się wiele wyszukiwań, wskazujących, że internauci coraz częściej zabierają się za samodzielne remonty czy drobne naprawy w domu. Pytano jak zamontować drzwi wewnętrzne, usunąć rdzę z metalu, położyć panele podłogowe czy zbudować wędzarnię ogrodową. Polacy chcieli wiedzieć, jak zrobić dobrą kiełbasę, tynk mozaikowy czy domowe SPA. Szukano wyjaśnienia terminów: co oznacza wotum zaufania, co to late poll lub co robi mąż zaufania. Wyborcy zastanawiali się też, ile zarabia prezydent Polski oraz ile trwa kadencja prezydenta.

Starsze pokolenia prawdopodobnie próbowały zrozumieć język młodszych lub nieznane im trendy wpisując: co to snus, Szon Patrol, Labubu, nepodziecko, sybau czy gaslighting. Wyszukiwarka pełniła też rolę encyklopedii dziwnych faktów. Pytano o anatomię zwierząt: gdzie pasikonik ma uszy, ile kolan ma koń, czy zaskroniec mruga, ile wymion ma krowa. W kategorii „Przepisów” królowała dubajska czekolada. Ponieważ wymaga ona specyficznych składników, Polacy pytali gdzie kupić ciasto kataifi. To przykład, jak jeden viralowy przepis generuje ruch w zupełnie innych kategoriach wyszukiwania.