Decyzją przewoźnika, na prośbę władz i pasażerów jeden z popularnych pociągów zwiększył długość swojego przejazdu o 1,5 godziny. Chodzi nie tylko o lepsze skomunikowanie niektórych miejscowości ze stolicą, ale i... długość snu podróżujących składem łączącym Warszawę z Sudetami. Jak zmianę tłumaczy PKP InterCity?
Ten pociąg celowo jedzie dłużej. Dlaczego?
Jak wynika z nowego rozkładu jazdy, pociąg IC "Karkonosze" wydłużył swoją trasę o 80 km, co z punktu widzenia mieszkańców Pabianic zwiększyło czas przejazdu do Warszawy o aż 1 godzinę i 39 minut. Zamiast standardowej trasy przez Koluszki i Skierniewice, skład jedzie przez Tomaszów Mazowiecki do Opoczna, skąd Centralną Magistralną Kolejową zmierza do stolicy.
Jaki jest powód takiej zmiany? Chodzi nie tylko o dodatkowe skomunikowanie Tomaszowa Maz. i Opoczna z Warszawą. Ministerstwo Infrastruktury poprosiło przewoźnika, by trasa była dłuższa ze względu na sen pasażerów. Pociąg wyjeżdża ze Szklarskiej Poręby o 20:27 i do Warszawy dojeżdżałby przed 5 rano. To oznaczałoby, że podróżni musieliby budzić się skoro świt.
Wydłużenie przejazdu powoduje, że mogą spać dłużej i dotrzeć na miejsce o bardziej komfortowej porze - rozkładowo "Karkonosze" meldują się na Warszawie Centralnej o 6:21.
Zobacz też: IMGW i RCB ostrzegają: gwałtowne burze w Polsce. Gdzie będzie niebezpiecznie?
Pociągi pojadą coraz szybciej
Głos zabrał Rafał Jaśkowski, dyrektor Biura Komunikacji Ministerstwa Infrastruktury. Jak wyjaśnił, dostosowywanie do potrzeb pasażerów godzin wyjazdu ze stacji początkowej i przyjazdu do stacji docelowej powinno być standardową praktyką.
"Co do zasady łączny czas przejazdu takiego pociągu powinien być wydłużony, aby nie przyjeżdżał do stacji docelowej w bardzo wczesnych godzinach porannych lub wyjazd ze stacji początkowej nie następował w bardzo późnych godzinach wieczornych" - wyjaśnił.
PKP InterCity planuje kolejne inwestycje, w tym nowe połączenia międzynarodowe oraz zwiększenie prędkości przejazdu niektórych pociągów do 200 km/h już od przyszłego roku.
"Pojadą one z prędkością do 200 km/h w składach pociągów Express InterCity i Intercity. Wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie. Zapewnią one wyższy komfort podróży, a nowością będzie też ich design. We wnętrzach zostanie zastosowana nowa kolorystyka oraz pojawią się nowe elementy wyposażenia" - podaje PKP IC na temat 300 nowych wagonów.