Nowe elektryczne modele Forda na francuskiej platformie
Zgodnie z komunikatem, obie firmy podpisały umowę dotyczącą opracowania dwóch całkowicie elektrycznych modeli osobowych marki Ford. Samochody będą budowane na platformie Ampere, należącej do Grupy Renault, która dysponuje zaawansowanymi technologiami oraz doświadczeniem w produkcji pojazdów elektrycznych.
Produkcja nowych modeli odbędzie się we Francji - w zakładach Ampere ElectriCity w północnej części kraju, co podkreśla skalę i potencjał przemysłowy Renault w zakresie elektromobilności. Pierwszy z nowych modeli Forda trafi na rynek już na początku 2028 roku.
Nowe samochody zostaną zaprojektowane przez Forda, ale opracowane we współpracy z Renault. Mają wyróżniać się dynamiką jazdy charakterystyczną dla aut elektrycznych, intuicyjną obsługą oraz autentycznym DNA marki Ford.
Wspólne działania w segmencie lekkich pojazdów dostawczych
Drugim filarem współpracy jest podpisany list intencyjny dotyczący segmentu lekkich pojazdów użytkowych (LCV). Obie strony mają przeanalizować możliwość opracowania oraz produkcji wybranych modeli dostawczych marek Ford i Renault. Celem jest zwiększenie konkurencyjności oraz efektywności na europejskim rynku LCV.
Partnerzy podkreślają, że połączenie zaplecza technologicznego, projektowego oraz produkcyjnego może stworzyć silną podstawę do tworzenia nowoczesnych i bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych.
Połączenie kompetencji Forda i Renault
Zdaniem przedstawicieli obu firm partnerstwo jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek motoryzacyjny w Europie. Łącząc doświadczenie w zakresie innowacji, projektowania, oprogramowania oraz infrastruktury przemysłowej, Ford i Renault chcą szybciej reagować na potrzeby klientów oraz budować bardziej konkurencyjną ofertę pojazdów elektrycznych.
François Provost, dyrektor generalny Grupy Renault, podkreślił, że współpraca z legendarnym producentem, jakim jest Ford, potwierdza siłę know-how firmy oraz jej pozycję na europejskim rynku EV. Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company, zaznaczył natomiast, że partnerstwo wpisuje się w strategię budowy jeszcze bardziej efektywnej działalności Forda w Europie, a połączenie zasobów obu firm umożliwi tworzenie innowacyjnych, dynamicznych i przyjaznych dla użytkownika samochodów.
Potencjalne korzyści partnerstwa dla rynku motoryzacyjnego
Strategiczne porozumienie ma przynieść branży europejskiej szereg korzyści:
- szybszy rozwój dostępnych cenowo modeli elektrycznych,
- efektywniejszą i bardziej zrównoważoną produkcję pojazdów,
- zwiększenie konkurencyjności marek Ford i Renault w Europie,
- możliwość tworzenia wspólnych modeli lekkich pojazdów użytkowych,
- przyspieszenie procesów innowacyjnych dzięki wymianie technologii i kompetencji.
Ford Motor Company to globalny producent pojazdów z siedzibą w Dearborn w stanie Michigan (USA). Ford projektuje i produkuje szeroką gamę pojazdów – od kultowych ciężarówek i SUV-ów, przez auta osobowe i użytkowe, po luksusowe modele marki Lincoln. Działa w trzech segmentach: Ford Blue (pojazdy spalinowe i hybrydowe), Ford Model e (samochody elektryczne) oraz Ford Pro (rozwiązania dla firm). Koncern zatrudnia około 170 tys. osób na całym świecie.
Grupa Renault to międzynarodowy koncern motoryzacyjny działający w ponad 114 krajach, oferujący innowacyjne i zrównoważone rozwiązania w ramach marek Renault, Dacia, Alpine i Mobilize. Dzięki ponad 98 tys. pracowników firma realizuje strategię transformacji w kierunku nowoczesnej, zelektryfikowanej mobilności, koncentrując się na rozwoju technologii, usług i konkurencyjnej gamy pojazdów. W 2024 roku Grupa sprzedała ponad 2,2 mln samochodów. Renault dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku.
Ford Transit jest produkowany od 1965 roku, zdjęcia: