Chopin na TikToku. Konkurs pianistyczny wkracza w nową przestrzeń kultury

XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina zyskuje zupełnie nową scenę – tym razem cyfrową. Dzięki partnerstwu z TikTokiem wydarzenie, które od dekad skupia uwagę świata muzyki klasycznej, otwiera się na globalną społeczność ponad miliarda użytkowników aplikacji.

Chopin na TikToku

i

Autor: Freepik.com

Konkurs Chopinowski to jedno z najstarszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń pianistycznych na świecie. Tegoroczna edycja ma szczególne znaczenie – inauguruje bowiem obchody 100-lecia istnienia tego wydarzenia. Na przestrzeni lat zmieniały się nie tylko pokolenia uczestników, ale i same media, przez które publiczność mogła śledzić muzykę Chopina. Począwszy od radiowych transmisji w latach 30., przez telewizyjne relacje, aż po streaming online – każde z tych narzędzi otwierało muzykę kompozytora na nowych odbiorców. Teraz dołącza do nich TikTok.

– Muzyka Chopina od ponad dwóch stuleci stanowi inspirację dla kolejnych pokoleń. Współpraca z TikTokiem daje nam możliwość podzielenia się tą niezwykłą tradycją muzyczną na platformie, która umożliwia milionom osób odkrywanie muzyki i kultury. Mamy nadzieję, że zachęci to nowych odbiorców do eksplorowania twórczości Chopina i docenienia niezwykłego talentu pianistów z całego świata – mówi dr Aleksander Laskowski, rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Chopin w cyfrowym świecie

Nowe partnerstwo otwiera Konkurs na globalną publiczność aplikacji. Transmisje na żywo z przesłuchań, finałów i gali zwycięzców będą dostępne na TikTok LIVE. Użytkownicy znajdą też specjalną stronę z informacjami o Konkursie i dziedzictwie kompozytora, a także wezmą udział w unikatowym wyzwaniu #ChopinChallenge. Promowany hashtag #chopin2025 ma pomóc w budowaniu społeczności wokół wydarzenia, wciągając w świat Chopina zarówno doświadczonych melomanów, jak i tych, którzy dopiero odkrywają muzykę klasyczną.

– TikTok to przestrzeń, w której 200 milionów użytkowników w Europie i ponad 1,5 miliarda na świecie może odkrywać nowe pasje i dzielić się kulturowym dziedzictwem. Cieszymy się, że w tym roku mamy okazję być partnerem wydarzenia, które nie tylko pielęgnuje pamięć o twórczości Chopina, ale również docenia niezwykły talent pianistów z całego świata. Partnerstwo z NIFC i specjalnie zaprojektowane aktywacje na naszej platformie udowadniają, że klasyczne wartości i nowoczesne formaty mogą się wzajemnie uzupełniać. Dzięki temu publiczność zyskuje szansę odkrywania i przeżywania kultury w zupełnie nowy, bardziej dostępny sposób – podkreśla Charlotte Stahl, Head of artist and label partnerships for Europe.

TikTok jako nowa scena muzyki klasycznej

Choć TikTok kojarzy się przede wszystkim z popkulturą i krótkimi formami wideo, rola platformy w świecie muzyki klasycznej dynamicznie rośnie. Według badań 40% polskich użytkowników TikToka odkrywa tam nową muzykę, a co dziesiąty wybrał się na koncert artysty poznanego dzięki aplikacji. Popularność treści z hasztagiem #ClassicalMusic wzrosła w ciągu ostatniego roku o 60%, a w serwisie znaleźć można ponad 820 tysięcy materiałów związanych z tym gatunkiem.

Dużym zainteresowaniem cieszy się również gra na pianinie – pod hashtagiem #pianomusic zgromadzono już 640 tysięcy treści z miliardami odtworzeń. Społeczność nie zapomina także o samym Chopinie: pod tagiem #chopin pojawiło się ponad 100 tysięcy postów, w których użytkownicy dzielą się interpretacjami, ciekawostkami i inspiracjami związanymi z twórczością polskiego kompozytora.

Tradycja i nowoczesność w duecie

Konkurs Chopinowski dołącza tym samym do grona wydarzeń kulturalnych, które znalazły nową przestrzeń ekspresji na TikToku – obok takich festiwali jak Cannes, Berlinale czy Tomorrowland. To dowód na to, że ponadczasowa sztuka i cyfrowa kultura mogą się wzajemnie przenikać i inspirować.

W tym roku Chopin, dzięki nowemu partnerstwu, zyskuje nie tylko publiczność w prestiżowych salach koncertowych, ale i w świecie cyfrowym, gdzie muzyka dociera do milionów ludzi jednocześnie

(1) Ipsos, badanie użytkowników TikToka w Polsce, 2024

(2) TikTok Music Impact Report 2024

WERSJA FB: Filharmonia pod gwiazdami. Wyjątkowy koncert w Bydgoszczy