"KPO to szansa na rozwój Polski! 19,4 km obwodnic wybudowanych z KPO!" - wpis Kancelarii Premiera w social mediach wywołał burzę w komentarzach, w ciągu dwóch dni został wyświetlony na X blisko 3 mln razy. Część komentujących uznała, że to pomyłka, inni wyśmiewali tak "imponującą" liczbę kilometrów.
Biorąc pod uwagę, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości około 17 800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości ponad 5100 km, liczba 19 kilometrów rzeczywiście wydaje się skromna. O szczegóły zapytaliśmy rzecznika GDDKiA Szymona Piechowiaka.
Obwodnice z KPO
GDDKiA na koniec 2023 roku podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na objęcie bezzwrotnym dofinansowaniem ze środków UE w części grantowej Krajowego Planu Odbudowy (KPO) budowy ponad 90 km nowych dróg. "Projektem objęte zostały obwodnice, które wyeliminują przebieg dróg krajowych z centrów miejscowości, gdzie ruch tranzytowy miesza się z ruchem lokalnym, a także dużym natężeniem ruchu pieszego i rowerowego" - wyjaśnia w odpowiedzi na pytania Eska.pl Szymon Piechowiak z GDDKiA.
Siedem obwodnic dofinansowanych w ramach KPO zostało już oddanych od użytku:
- Smolajny (DK51) - długość: 1,75 km, wartość: 25,8 mln zł, oddanie do ruchu: 19 sierpnia 2022 r.,
- Brzezie (DK25) - długość: 8,54 km, wartość: 31,8 mln zł, oddanie do ruchu: 29 października 2022 r.,
- Nowy Sącz i Chełmiec (DK28) - długość: 1,41 km, wartość: 49,7 mln zł, oddanie do ruchu: 18 września 2023 r.,
- Ostrowiec Świętokrzyski (DK9) - długość: 2,88 km, wartość: 52,9 mln zł, oddanie do ruchu: 4 grudnia 2024 r.,
- Grzymiszew (DK72) - długość: 1,38 km, wartość: 18,8 mln zł, oddanie do ruchu: 14 czerwca 2024 r.,
- Strykowo (DK32) - długość: 3,08 km, wartość: 65,6 mln zł, oddanie do ruchu: 23 sierpnia 2024 r.,
- Szczecinek (DK20) - długość: 4,4 km, wartość: 106,6 mln zł, oddanie do ruchu: 30 kwietnia 2025 r.
W realizacji jest jeszcze pięć obwodnic, z których pierwsze cztery zostaną oddane do ruch jeszcze w tym roku:
- Lipsko (DK79) - długość: 6,35 km, wartość: 109,9 mln zł,
- Wąchock (DK42) - długość: 11,72 km, wartość: 283,7 mln zł,
- Gostyń (DK12) - długość: 17,27 km, wartość: 246,8 mln zł,
- Suchowola (DK8) - długość: 15,1 km, wartość: 249,1 mln zł,
- Pułtusk (DK61) - długość: 19,77 km, wartość: 442,2 mln zł, oddanie do ruchu: I połowa 2026 r.
Niektóre obwodnice mają po ok. 1,5 km długości, w praktyce to łączniki pomiędzy istniejącymi drogami. Tak jest np. w przypadku Grzymiszewa. "Nowa trasa omija Grzymiszew od południa, a następnie poprzez rondo włącza się do istniejącej DK72. Podstawowym celem jej budowy było wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza Grzymiszew. DK72, która stanowi dojazd do autostrady A2, jest ważna dla układu komunikacyjnego wschodniej części woj. wielkopolskiego" - wyjaśniono w komunikacie. Droga powstała w ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
KPO na poprawę bezpieczeństwa
Dodatkowo w 305 lokalizacjach na drogach krajowych GDDKiA zrealizuje działania mające wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu, zapowiada Szymon Piechowiak.
Celem działań będzie:
- poprawa warunków widoczności pieszego lub rowerzysty przez kierowcę oraz pojazdów przez pieszych lub rowerzystów na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów,
- efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów (oświetlenie dedykowane), a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich,
- budowa chodników (dróg dla pieszych), ścieżek pieszo-rowerowych (dróg dla rowerów i pieszych), ścieżek rowerowych (dróg dla rowerów),
- rozdzielanie ruchu pieszych od ruchu pojazdów za pomocą fizycznych środków, w tym wykonywania infrastruktury przeznaczonej dla pieszych,
- wykonywanie peronów na przystankach publicznego transportu zbiorowego oraz bezpiecznych dojść do peronów,
- budowa zatok autobusowych,
- przebudowa skrzyżowań,
- montaż znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
- poprawa geometrii skrzyżowań dróg, w szczególności w zakresie kanalizacji ruchu oraz fizycznych środków ograniczania prędkości przed skrzyżowaniami,
- efektywne oświetlanie lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc na jezdniach dróg oraz miejsc bez wyodrębnionej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
- poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych.
Łączna wartość środków, jakie GDDKiA otrzyma z KPO na inwestycje drogowe i poprawiające bezpieczeństwo, to blisko 3 mld zł.
Ranking miast przyjaznych kierowcom 2025: