Niedługo zapłacisz nawet 11 000 zł więcej za auto spalinowe. Nowe prawo zaskoczy przedsiębiorców

2025-08-22 10:43

Już od 1 stycznia 2026 r. w życie wchodzą zmiany w przepisach, które mogą oznaczać dla przedsiębiorców konieczność zapłacenia nawet 11 000 zł więcej za samochód spalinowy. Nowe limity amortyzacyjne, uzależnione od emisji CO2, radykalnie ograniczają możliwość odliczeń podatkowych.

Nowe przepisy na auta spalinowe

i

Autor: jaygeorge/ Pixabay.com

Limity amortyzacyjne dla samochodów. Co się zmienia od 2026 roku?

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowy system limitów amortyzacyjnych dla samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Limity będą uzależnione od emisji CO₂, co oznacza niższe odliczenia przy autach spalinowych. Dotychczas limit amortyzacji wynosił 150 000 zł, niezależnie od rodzaju napędu. Nowelizacja ustawy o elektromobilności wprowadza nowy podział:

  • 225 000 zł — dla aut elektrycznych (BEV) oraz z ogniwami wodorowymi (FCEV),
  • 150 000 zł — dla hybryd typu plug-in i aut spalinowych emitujących poniżej 50 g CO₂/km,
  • 100 000 zł — dla klasycznych aut spalinowych i hybryd nieładowanych (środowisko powyżej 50 g CO₂/km)

Zmiana przepisów o samochodach spalinowych. Kto straci najwięcej?

Najdotkliwiej na zmianach ucierpią właściciele firm używający "tradycyjnych" samochodów spalinowych. To aż 50 000 zł różnicy w limicie amortyzacji w porównaniu z obecnym stanem.

Jak wyliczył portal BiznesInfo.pl, w praktyce przedsiębiorcy zapłacą nawet 11 000 zł więcej podatku dochodowego i składki zdrowotnej.

Straty na samochodach spalinowych. Strategia na uniknięcie podwyżki

Jeśli przedsiębiorca chce 'uratować' obecne, korzystniejsze limity amortyzacyjne, musi nabyć lub leasingować auto spalinowe jeszcze w 2025 roku i wprowadzić je do ewidencji środków trwałych firmy.

W przypadku umów realizowanych po 1 stycznia 2026 r., stosowana będzie proporcja kosztów, co oznacza zmniejszenie odliczeń. Dotyczy to m.in. części kapitałowych rat leasingowych, ubezpieczeń GAP i AC, ale nie OC ani kosztów eksploatacyjnych (paliwo, serwis).

Kontekst zmian przepisów. Dlaczego właśnie tak?

Zmiana wynika z dostosowania polskiego prawa do unijnych wymogów zawartych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ustawodawca chce premiować elektromobilność, wprowadzając znacznie korzystniejsze warunki odliczeń dla aut o niskiej lub zerowej emisji.

Pilna sprawa. Co powinni zrobić przedsiębiorcy?

Zakup auta spalinowego do końca 2025 r. pozwala skorzystać z wyższego limitu amortyzacji (150 000 zł).

Od stycznia 2026 r. nie będzie to już możliwe, co zmniejszy ulgi podatkowe i zwiększy obciążenia finansowe. Warto, by przedsiębiorcy skonsultowali się z doradcą podatkowym, by odpowiednio zaplanować zakup lub leasing oraz uniknąć niespodziewanych kosztów.

Oprac. Jakub Sadkowski, źródło: Dziennik.pl

PODATKU OD PODATKU SPALINOWEGO NIE BĘDZIE!
Quiz z wiedzy o znakach drogowych. Najsłabsi kierowcy nie przebrną przez 5. pytanie!
Pytanie 1 z 10
Co nakazuje ten znak?
Co nakazuje ten znak?
Porachunki Osobiste
ELEKTROMOBILNOŚĆ W ODWROCIE? Niemcy wciąż wierzą w auta spalinowe! PORACHUNKI OSOBISTE