Jednym z modeli, który od lat cieszy się niesłabnącym uznaniem zarówno wśród użytkowników, jak i mechaników, jest Honda Civic VIII generacji (2006–2011). To właśnie samochód, który zdaniem AI najlepiej spełnia oczekiwania kupujących w tym budżecie.
Dlaczego Honda Civic VIII?
- Legendarna niezawodność
Honda słynie z trwałych i solidnych jednostek napędowych, a Civic VIII nie jest tu wyjątkiem. Najbardziej polecany silnik to benzynowa jednostka 1.8 i-VTEC (140 KM), która charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, dobrą dynamiką i niskim poziomem awaryjności. Wersje z tym silnikiem są trwałe, a przy odpowiednim serwisie mogą przejechać nawet 400–500 tys. km bez poważnych usterek.
- Wciąż nowoczesny wygląd i ergonomiczne wnętrze
Civic VIII, szczególnie w wersji hatchback, wyróżnia się futurystyczną stylistyką, która nawet po latach prezentuje się świeżo. Deska rozdzielcza z dwupoziomowym zestawem wskaźników i cyfrowym prędkościomierzem nadal robi wrażenie. Kokpit jest dobrze rozplanowany, a jakość materiałów wykończeniowych – choć nie premium – nie budzi większych zastrzeżeń.
- Praktyczność i funkcjonalność
Choć Civic nie jest dużym samochodem, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze. Szczególnie doceniane są tzw. „Magic Seats” w tylnej kanapie, które pozwalają na różne konfiguracje przestrzeni bagażowej – można np. złożyć siedziska do pionu i przewozić wysokie przedmioty. Bagażnik w wersji 5-drzwiowej ma pojemność aż 485 litrów.
- Niskie koszty eksploatacji
Civic VIII ma dobrze dostępne i niedrogie części zamienne, a konstrukcja auta nie sprawia większych problemów serwisowych. Średnie spalanie w wersji 1.8 wynosi około 7 litrów na 100 km, co jest akceptowalnym wynikiem. Co ważne, model ten nie ma typowych „bomb zegarowych” w rodzaju wadliwych silników czy skrzyń biegów, które narażają właścicieli na duże koszty.
- Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Największym wrogiem Hondy Civic VIII jest… rdza – zwłaszcza na tylnej klapie i progach. Warto dokładnie obejrzeć egzemplarz pod tym kątem. Dobrze też sprawdzić stan zawieszenia (szczególnie tylnej belki) i kondycję lakieru, który bywa dość cienki i podatny na zarysowania.
Alternatywy samochody warte uwagi
- Toyota Auris I (2007–2012) - to kolejny japoński kompakt znany z niezawodności. Szczególnie polecane są wersje z benzynowymi silnikami 1.6 VVT-i. Auris oferuje nieco bardziej konserwatywny design niż Civic, ale nadrabia trwałością i bardzo dobrą opinią wśród użytkowników flotowych.
- Ford Focus III (od 2010) - Focus oferuje świetne prowadzenie, nowoczesne wnętrze i dobry poziom bezpieczeństwa. W budżecie 30 tys. zł można znaleźć zadbane egzemplarze z pierwszych lat produkcji. Najlepiej szukać wersji z benzynowym silnikiem 1.6 Ti-VCT lub 1.0 EcoBoost (choć ten drugi wymaga starannej obsługi serwisowej).
Mitsubishi, Honda i Nissan. Motoryzacyjni giganci łączą siły
Ford Transit jest produkowany od 60 lat: