Ładowarki w blokach. Zmiana prawa
Jak podano w wykazie, jednym z kluczowych elementów proponowanym w projekcie jest umożliwienie mieszkańcom samodzielnego zlecenia ekspertyzy technicznej dopuszczalności instalacji ładowarki w przypadku, gdy wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia lub zarządca budynku nie wywiąże się z tego obowiązku w ustawowym terminie.
Zgodnie z projektem zmian:
- po złożeniu wniosku o zgodę na montaż punktu ładowania, zarząd wspólnoty lub spółdzielnia będą miały 14 dni na zlecenie opracowania ekspertyzy;
- następnie w terminie 7 dni od jej otrzymania będą zobowiązane do przekazania jej wnioskodawcy;
- w przypadku bezskutecznego upływu terminu, to wnioskodawca będzie mógł zlecić ekspertyzę we własnym zakresie i przedstawić ją zarządowi.
Jeśli ekspertyza potwierdzi możliwość techniczną instalacji, a nie zaistnieją przewidziane w ustawie przesłanki do odmowy, inwestor będzie mógł przystąpić do realizacji przedsięwzięcia – nawet bez formalnej zgody, jeśli decyzja zarządu nie zapadnie w terminie lub zostanie bezpodstawnie odrzucona.
Projektowane przepisy przewidują również wprowadzenie mechanizmów dyscyplinujących działania zarządców nieruchomości w zakresie terminowego i merytorycznego rozpatrywania wniosków. Zmiany te mają zapobiec opóźnieniom i blokowaniu inwestycji, przy zachowaniu nadzoru technicznego nad infrastrukturą budynku.
W wykazie przypomniano, że zgodnie z obowiązującymi przepisami osoba wnioskująca o montaż punktu ładowania o mocy poniżej 11 kW zobowiązana jest do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją urządzenia, w tym jego zakupu i montażu.
W kwietniu 2025 roku udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku nowych aut osobowych osiągnął rekordowy poziom 5,4 proc. – wynika z najnowszego raportu "PEVO Index". To najwyższy wynik w historii polskiej elektromobilności. Liczba zarejestrowanych elektryków w Polsce przekroczyła 90 tysięcy.
Źródło: PAP, eska.pl
Suzuki eVitara. Prezentacja w Warszawie, zdjęcia: