Bugatti Chiron nie jest już najszybszym samochodem świata. Chińczycy pobili rekord na torze w Niemczech

2025-09-27 18:45

YANGWANG U9 Xtreme, najnowszy hipersamochód luksusowej submarki BYD, ustanowił nowy rekord prędkości samochodu produkcyjnego. Podczas testów na torze ATP Automotive Testing Papenburg w Niemczech auto osiągnęło imponującą prędkość 496,22 km/h, co czyni go najszybszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie.

Rekord na torze w Niemczech

Za kierownicą modelu YANGWANG U9 Xtreme (U9X) zasiadł doświadczony kierowca wyścigowy Marc Basseng. 14 września 2025 roku rozpędził on elektryczny hipersamochód do prędkości, która nie tylko przewyższyła wcześniejsze rekordy pojazdów elektrycznych, ale również pobiła osiągnięcia spalinowych supersamochodów.

Dotychczasowy rekord należał do Bugatti Chiron Super Sport 300+, który w 2019 roku na torze Ehra-Lessien w Niemczech osiągnął 490,484 km/h. Wynik YANGWANG U9 Xtreme sprawił więc, że po raz pierwszy w historii najszybszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie został model w pełni elektryczny.

YANGWANG U9 Xtreme. Technologia i osiągi

YANGWANG U9 Xtreme bazuje na architekturze modelu U9 dostępnego na rynku chińskim, ale został gruntownie zmodyfikowany. Do najważniejszych ulepszeń należą:

  • ultraszybki system elektryczny 1200 V,
  • bateria litowo-żelazowo-fosforanowa Blade o współczynniku rozładowania 30C,
  • cztery silniki elektryczne o łącznej mocy ponad 3000 KM i prędkości obrotowej do 30 000 obr./min,
  • opony semi-slick przystosowane do jazdy torowej,
  • zawieszenie DiSus-X, zoptymalizowane pod kątem dużych przeciążeń.

Dzięki tym rozwiązaniom U9X zapewnia osiągi, które wcześniej wydawały się niemożliwe w przypadku seryjnych pojazdów.

Limitowana produkcja

Samochód trafi na rynek w limitowanej serii 30 egzemplarzy. Nazwa „Xtreme” podkreśla jego unikatowy charakter – litera „X” symbolizuje przekraczanie granic i eksplorację nieznanego, wyjaśniają przedstawiciele marki. – To niezwykle ważny moment dla całego zespołu badań i rozwoju. YANGWANG to marka, która nie uznaje rzeczy niemożliwych – podkreśliła Stella Li, wiceprezes wykonawcza BYD.

Z kolei kierowca Marc Basseng dodał: – Ten rekord był możliwy tylko dzięki niezwykłym osiągom U9X. Technicznie rzecz biorąc, coś takiego nie jest możliwe w przypadku silnika spalinowego. Dzięki napędowi elektrycznemu samochód jest cichy, nie występują zmiany obciążenia, co pozwala mi jeszcze bardziej skupić się na torze.

BYD, BYD Auto i YANGWANG

BYD (Build Your Dreams) to międzynarodowy koncern technologiczny założony w 1994 roku w Chinach. Firma rozpoczęła działalność jako producent akumulatorów, a dziś działa w wielu branżach – od motoryzacji, przez transport kolejowy, odnawialne źródła energii, aż po elektronikę. Koncern posiada ponad 30 parków przemysłowych na całym świecie, w tym w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Brazylii, na Węgrzech i w Indiach. Pojazdy BYD są obecne już w ponad 100 krajach i 400 miastach na 6 kontynentach. Firma notowana na giełdach w Hongkongu i Shenzhen znajduje się na liście Fortune Global 500 i uchodzi za jednego z kluczowych innowatorów w obszarze zeroemisyjnych technologii transportowych.

W 2022 roku BYD wprowadził na rynek markę YANGWANG, która skupia się na innowacyjnych samochodach nowej energii o wyjątkowych osiągach i nowoczesnym designie. Model U9 Xtreme to najbardziej spektakularny przykład jej możliwości technologicznych.

Założona w 2003 roku BYD Auto rozwija samochody elektryczne i hybrydowe plug-in. Producent wprowadził szereg przełomowych rozwiązań, takich jak bateria Blade Battery czy platforma e-Platform 3.0, i jako pierwszy na świecie całkowicie zakończył produkcję aut spalinowych. Od 12 lat z rzędu pozostaje liderem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach.