Prezydent Nawrocki przedstawia projekt ustawy o CPK. Szybka kolej, miliardy złotych i zamknięcie Chopina

2025-08-07 21:59

Znamy szczegóły pierwszej inicjatywy ustawodawczej prezydenta Karola Nawrockiego. Opublikowany w czwartek projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym to prawdziwa rewolucja. Zakłada m.in. uruchomienie lotniska do końca 2031 roku, budowę 2 tys. km nowych linii kolejowych i ostateczne zamknięcie Lotniska Chopina. To powrót do najbardziej ambitnej wizji projektu.

CPK

i

Autor: materiały prasowe / CPK/ Materiały prasowe
  • Prezydent Karol Nawrocki przedstawił projekt nowelizacji ustawy o CPK, który zakłada powrót do ambitniejszych, pierwotnych założeń inwestycji.
  • Projekt wyznacza konkretne terminy: lotnisko ma być gotowe do końca 2031 roku, a Lotnisko Chopina ma zostać zamknięte do końca 2032 roku.
  • Kluczowym elementem jest rozbudowa sieci kolejowej o około 2 tys. km nowych torów, mających na celu likwidację wykluczenia komunikacyjnego.
  • Jakie będą dalsze losy prezydenckiego projektu w Sejmie i czy uda się przyspieszyć i rozszerzyć skalę prac nad tą strategiczną inwestycją?

Po czwartkowym, symbolicznym podpisaniu pierwszej inicjatywy ustawodawczej w Kaliszu, Kancelaria Prezydenta RP opublikowała szczegóły projektu nowelizacji ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, dokument przedstawia wizję inwestycji znacznie bardziej ambitną niż ta, którą realizuje obecnie rząd. To powrót do pierwotnych założeń, o które zabiegała strona społeczna.

Ambitny harmonogram: lotnisko do 2031, Chopin do zamknięcia

Prezydencki projekt wyznacza bardzo konkretne i rygorystyczne terminy. Prace budowlane na nowym lotnisku pod Baranowem mają zakończyć się, a port ma uzyskać wszystkie niezbędne certyfikaty, do końca grudnia 2031 roku. Jeszcze wcześniej, bo do końca 2030 roku, ma być gotowa kluczowa infrastruktura kolejowa: tunel w Łodzi, węzeł CPK oraz linia KDP Warszawa-Łódź.

Jednocześnie projekt jasno określa przyszłość warszawskiego Lotniska Chopina. Cywilny ruch lotniczy ma być tam prowadzony najpóźniej do 31 grudnia 2032 roku, po czym całość operacji ma zostać przeniesiona do nowego portu pod Baranowem.

Kolejowa rewolucja: 2 tys. km nowych torów i koniec z wykluczeniem

Sercem prezydenckiego projektu jest potężna rozbudowa sieci kolejowej. Zakłada on powstanie łącznie około 2 tys. km nowych linii, po których pociągi będą mogły poruszać się z prędkością eksploatacyjną 250 km/h.

W uzasadnieniu projektu podkreślono, że brak dostępu do kolei jest jednym z głównych powodów wykluczenia komunikacyjnego, szczególnie w Polsce wschodniej. Dlatego ustawa ma zagwarantować realizację wszystkich kluczowych odcinków, by zapewnić obsługę kolejową miejscowościom powyżej 50 tys. mieszkańców, w tym w szczególności Kaliszowi, Płockowi i Grudziądzowi.

Skąd pieniądze na inwestycję? Więcej miliardów i koniec z dotowaniem linii lotniczych

Projekt ustawy precyzuje również kwestie finansowania. Wartość programu CPK finansowanego za pomocą skarbowych papierów wartościowych ma wynieść co najmniej 66,18 mld zł do 2032 roku. Jak wyliczyli projektodawcy, oznacza to zwiększenie finansowania o blisko 3,3 mld zł w stosunku do obecnie obowiązującego programu rządowego.

W projekcie przywrócono także pomysły takie jak budowa sieci terminali intermodalnych, Airport City i Cargo City. Ciekawym zapisem jest również wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez Skarb Państwa czy samorządy, np. poprzez umowy marketingowe, co zdaniem autorów budzi wątpliwości z punktu widzenia niedozwolonej pomocy publicznej.

Prezydencki projekt jest w dużej mierze kontynuacją założeń obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej, która została odrzucona przez sejmową komisję na początku tego roku. Wyraźnie widać, że głowa państwa zamierza wywrzeć presję na rząd w celu przyspieszenia i rozszerzenia skali prac nad flagową inwestycją infrastrukturalną.

Radio ESKA Google News