Minister infrastruktury: Polska będzie mieć najszybszą kolej dużych prędkości w Europie

2025-08-27 16:42

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak po środowym posiedzeniu Rady Gabinetowej zapewnił, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i kolei dużych prędkości przebiega w dobrym tempie, a Polska będzie mieć najszybszą kolej dużych prędkości w Europie.

Dariusz Klimczak

i

Autor: PAP/Albert Zawada/ PAP Warszawa, 27.08.2025. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji prasowej w siedzibie KPRM w Warszawie, 27 bm. Konferencja dot. zakończonego posiedzenia Rady Gabinetowej z udziałem prezydenta RP.
  • Minister Klimczak zapewnia, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i kolei dużych prędkości przebiega sprawnie.
  • Polska ma zyskać najszybszą kolej w Europie, osiągającą prędkość 350 km/h, oraz nowoczesne lotnisko.
  • Inwestycje, w tym rozbudowa A2 i koordynacja działań, mają zapewnić spójność i bezpieczeństwo projektu.
  • Czy uda się dotrzymać harmonogramu i oddać CPK do użytku w 2032 roku?

CPK i kolej dużej prędkości w Polsce

- Chcemy wybudować nie tylko najnowocześniejsze lotnisko w Europie, nie osłabiając lotnisk regionalnych, ale także wybudować najszybszą kolej dużych prędkości w Europie

- powiedział szef resortu infrastruktury.

– Poprawiamy parametry, ulepszamy ten projekt. Między innymi to dotyczy kolei dużych prędkości. Nasi poprzednicy proponowali, żeby maksymalna prędkość na kolei dużych prędkości w Polsce to było 250 km/h. My projektujemy to na 350 km/h

- dodał.

Szef resortu podkreślił, że inwestycje są realizowane przez polskie firmy, nowy port lotniczy pozostanie w całości w polskich rękach, a zyski i zarządzanie pozostaną w kraju.

Minister poinformował, że czas przejazdu koleją dużych prędkości z Warszawy do Poznania ma wynosić poniżej 100 minut, a z Warszawy na nowe lotnisko 15–17 minut.

Klimczak przypomniał też, że autostrada A2 między Łodzią a Warszawą zostanie poszerzona o trzeci i czwarty pas, a wartość tej inwestycji to około 2 mld zł.

– Wszystkie działania, w tym zakup floty dla PLL LOT, są skoordynowane. To zapewnia spójność i bezpieczeństwo realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych

– podkreślił.

Szef resortu zaznaczył, że wcześniejsze rozproszenie odpowiedzialności między spółkami i ministerstwami zostało uporządkowane.

Centralny Port Komunikacyjny - informacje

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Według harmonogramu do końca 2032 r. ma zostać oddany do użytku odcinek Kolei Dużych Prędkości między Łodzią i Warszawą o długości ok. 130 km, a do 2035 r. zostaną zrealizowane fragmenty trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie „Y” - zgodnie z parametrami KDP - będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h.