- Magnus Carlsen, jeden z najlepszych szachistów w historii, zmierzył się online z chatbotem ChatGPT.
- Arcymistrz pokonał sztuczną inteligencję w zaledwie 53 ruchach, nie tracąc żadnej figury.
- Jakie były komentarze po partii i jak ChatGPT ocenił grę Carlsena?
Świat szachów nie przestaje zaskakiwać. Tym razem przy szachownicy mieli okazję zmierzyć się człowiek i sztuczna inteligencja. Magnus Carlsen, norweski arcymistrz i były mistrz świata, postanowił sprawdzić swoje umiejętności w starciu z chatbotem ChatGPT - informuje Time.
Carlsen pokonuje ChatGPT w 53 ruchach
Pojedynek zakończył się zwycięstwem Magnusa Carlsena, który pokonał ChatGPT w zaledwie 53 ruchach. Co ciekawe, Carlsen wygrał, nie tracąc żadnej figury, podczas gdy ChatGPT stracił wszystkie pionki. Zrzuty ekranu z partii, udostępnione przez norweskiego arcymistrza na platformie X (dawniej Twitter), szybko obiegły internet.
"Czasami nudzę się podczas podróży" – skomentował Carlsen w swoim poście.
Po zakończonej partii ChatGPT pogratulował Carlsenowi, mówiąc: "To było metodyczne, czyste i ostre. Dobrze zagrane!".
Polecany artykuł:
AI ocenia grę Carlsena
Carlsen, nie poprzestając na zwycięstwie, poprosił ChatGPT o ocenę swojej gry. Sztuczna inteligencja pochwaliła go za otwarcie, cierpliwość, świadomość taktyczną i technikę w końcówce. ChatGPT oszacował jego klasyczną siłę na około 1800-2000 FIDE lub USCF, choć przyznał, że może być wyższa.
Warto dodać, że FIDE (Międzynarodowa Federacja Szachowa) i USCF (Federacja Szachowa Stanów Zjednoczonych) to organizacje, które zarządzają rankingami szachistów na podstawie ich wyników w oficjalnych turniejach. Aktualny ranking ELO Magnusa Carlsena wynosi 2839, co czyni go najwyżej notowanym szachistą na świecie.
Magnus Carlsen jest powszechnie uważany za najlepszego szachistę w historii. 34-latek pięciokrotnie zdobywał tytuł mistrza świata, ostatni raz w 2021 roku. Od tamtej pory nie brał udziału w mistrzostwach, tłumacząc to brakiem motywacji.
Warto wspomnieć, że niedługo po zwycięstwie nad ChatGPT, Carlsen przegrał turniej Freestyle Chess Grand Slam Tour w Las Vegas z nastoletnim indyjskim arcymistrzem Rameshbabu Praggnanandhaa.
Polecany artykuł:
Kiepska seria ChatGPT
Nie jest to pierwsza szachowa porażka chatbota, o której było głośno w ostatnim czasie.
Eksperyment przeprowadzony przez jednego z programistów z użyciem emulatora 48-letniej konsoli do gier - Atari 2600 - pokazał, że nowoczesna sztuczna inteligencja nie zawsze radzi sobie z wręcz muzealną technologią.
ChatGPT stanął do pojedynku z prymitywnym silnikiem szachowym gry Video Chess z 1978 roku — i przegrał z kretesem, nawet na najłatwiejszym poziomie. Jak opisał w relacji na LinkedIn autor eksperymentu, AI myliła figury (np. wieże z gońcami), nie dostrzegała prostych widełek pionkami i traciła orientację na szachownicy.
„Popełniało tyle błędów, że zostałoby wyśmiane nawet przez klub szachowy dla trzecioklasistów” — podsumował z przymrużeniem oka autor.
