Koniec z jazdą bez kasku? Ministerstwo zapowiada konsultacje
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział zmiany w prawie, które mogą wprowadzić obowiązek jazdy w kasku dla osób korzystających z hulajnóg elektrycznych, rowerów i rowerów elektrycznych. Jak podkreślił, projekt nowelizacji trafi wkrótce do szerokich konsultacji społecznych.
– Poddamy konsultacjom zmianę prawa, która ma polegać na obowiązkowym wyposażeniu w kaski ochronne tych, którzy poruszają się hulajnogami elektrycznymi, rowerami elektrycznymi i rowerami – zapowiedział minister Klimczak.
Z danych resortu wynika, że aż 60 proc. poszkodowanych w wypadkach z udziałem hulajnóg elektrycznych to osoby do 17. roku życia. Tylko w ostatnich tygodniach doszło do kilku dramatycznych zdarzeń – w Sierakowicach zginął 13-latek, który jechał zbyt szybko bez kasku. W rejonie Siedlec 15-latka uderzyła w murowane ogrodzenie i była reanimowana. W Małopolsce dwóch nastolatków trafiło w ciężkim stanie do szpitala po podobnym zdarzeniu.
Ministerstwo zapowiada rozmowy m.in. z lekarzami, Rzecznikiem Praw Dziecka oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Polecany artykuł:
Ekspert: „Mamy czarną serię”
W rozmowie z VOX FM Łukasz Zboralski z portalu BRD24.pl zwrócił uwagę na skalę problemu i zagrożenia związane z hulajnogami elektrycznymi. Jak podkreślił, policyjne statystyki nie obejmują wypadków samodzielnych, które często kończą się poważnymi obrażeniami.
– Te dane w Polsce akurat nie zawierają wypadków takich samodzielnych, w których ktoś zostaje poszkodowany, to znaczy przewraca się sam. No nie jest to zgłaszane policji. Więc tych wypadków takich samodzielnych z urazami może być dużo, dużo więcej – tłumaczył.
Ekspert wskazał również na charakterystykę hulajnóg, które – z racji małych kółek i dużych prędkości – są bardziej niebezpieczne niż rowery, zwłaszcza w przypadku dzieci. – Lekarze tutaj słusznie wskazują, że upadek z hulajnogi elektrycznej bardzo często kończy się, jeśli ktoś jedzie bez kasku, z urazem twarzoczaszki, czyli to są urazy głowy, urazy szczęki. To są poważne urazy – zaznaczył Zboralski.
Jakie mogą być nowe przepisy?
Obecnie w Polsce nie ma obowiązku jazdy w kasku – nawet na rowerze. Jednak eksperci coraz głośniej mówią o potrzebie zmian, szczególnie w kontekście hulajnóg. Na stole leżą dwa scenariusze – obowiązek kasków dla osób do 18. roku życia lub pełny zakaz korzystania z elektrycznych hulajnóg przez dzieci poniżej 15. roku życia, jak to niedawno wprowadzili Finowie.
– Jeśli chodzi o dzieci, uważam, że w Polsce to chyba widać, że jednak większość dzieci jeździ na rowerach w kaskach. (...) Teraz przed Polską jest tak naprawdę rozstrzygnięcie tego, czy idziemy w stronę taką, jaką proponowano już na Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie – powiedział ekspert.
Na razie konsultacje są na wstępnym etapie, ale rosnąca liczba wypadków z udziałem dzieci i silny głos środowisk eksperckich mogą przyspieszyć decyzję. Wprowadzenie obowiązku noszenia kasków – przynajmniej dla najmłodszych – wydaje się coraz bardziej prawdopodobne.