Polacy otwarci na chińskie samochody! Jest jednak jeden warunek. Cena musi być niższa o 20-30%

2025-12-10 6:23

Z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadzonego dla Santander Consumer Multirent wynika, że 60 procent Polaków rozważyłoby zakup samochodu chińskiej marki, gdyby jego cena była o 20–30 procent niższa niż porównywalnego modelu producenta z innego kraju. Szczegóły poniżej.

Polacy otwarci na chińskie samochody! Jest jednak jeden warunek. Cena musi być niższa o 20-30%

i

Autor: Pixabay.com

Preferencje motoryzacyjne Polaków się zmieniają

Z najnowszego badania wynika, że choć największym zaufaniem wciąż cieszą się marki europejskie, wskazane przez 46 proc. ankietowanych, ich popularność spadła o 3 punkty procentowe względem poprzedniego roku. Na drugim miejscu uplasowały się marki japońskie, które wybrało 26 proc. respondentów. Z kolei 6 proc. badanych sięgnęłoby w pierwszej kolejności po samochody producentów amerykańskich, a 4 proc. — koreańskich.

Samochody chińskich producentów jako pierwszy wybór wskazało 3 proc. respondentów. Autorzy badania podkreślają jednak, że to znaczący wzrost — rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło jedynie 0,5 proc. badanych. Natomiast 15 proc. uczestników ankiety nie potrafiło jednoznacznie określić swoich preferencji motoryzacyjnych.

Rynek pokazuje co innego niż deklaracje kierowców

Eksperci podkreślają, że deklarowane preferencje Polaków nie pokrywają się z rzeczywistymi wynikami sprzedaży. Jak wynika z danych IBRM SAMAR za październik br., chińscy producenci osiągnęli rekordowy wynik — sprzedali najwięcej samochodów w historii i zdobyli aż 10-procentowy udział w polskim rynku.

Polacy otwarci na chińskie auta. Pod warunkiem niższej ceny

Z badania wynika, że 60 proc. respondentów rozważyłoby zakup samochodu chińskiej marki, jeśli jego cena byłaby o 25–30 proc. niższa niż porównywalnego modelu innego producenta. Odpowiedź „raczej tak” wybrało 41 proc. badanych, a „zdecydowanie tak” — 19 proc. Zakupu chińskiego pojazdu nie brałoby pod uwagę 25 proc. uczestników ankiety, natomiast 16 proc. nie ma sprecyzowanego zdania.

Najważniejszym kryterium wyboru auta — jak wynika z zestawu odpowiedzi wielokrotnego wyboru — byłby łatwy dostęp do serwisu i części zamiennych, wskazany przez 49 proc. ankietowanych. Kolejne miejsca zajęły: jakość wykonania (39 proc.) oraz komfort jazdy (38 proc.). Na zasięg i koszty eksploatacji zwróciło uwagę 30 proc. badanych, a zaawansowanie technologiczne wskazało 13 proc. Zaledwie 4 proc. zadeklarowało, że przy wyborze samochodu kierowałoby się opinią znajomych.

Jak Polacy płacą za samochody? Większość wciąż stawia na gotówkę

Badanie wskazuje, że Polacy najczęściej finansują zakup samochodu ze środków własnych – wskazało tak 61 proc. badanych. Zewnętrzne finansowanie w postaci kredytu uzyskało 17 proc. wskazań. Z leasingu korzysta natomiast 10 proc. - o 3 punkty procentowe więcej niż rok temu.

Autorzy badania zwrócili jednak uwagę, że jego wyniki uwzględniły wszystkich użytkowników samochodów – zarówno posiadaczy aut nowych, jak i używanych, a także prywatnych i firmowych. W przypadku nowych pojazdów statystyki rynkowe pokazują, że ponad 30 proc. z nich sfinansowana została w formie leasingu.

Jak przeprowadzono badanie i kto za nim stoi?

Badanie na zlecenie Santander Consumer Multirent zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 16–28 października 2025 roku. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków posiadających prawo jazdy.

Santander Consumer Multirent należy do hiszpańskiej Grupy Santander i działa na polskim rynku od 2007 roku. Firma specjalizuje się w leasingu operacyjnym samochodów osobowych oraz dostawczych o masie do 3,5 tony.

Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP

Rz czy ż? Ó czy u? To największe pułapki w polskiej ortografii
Pytanie 1 z 25
Pióro czy piuro?
transport bloku dziobowego pierwszej fregaty programu Miecznik