- Nowe BMW iX3 nie jest tylko kolejną generacją elektrycznego SUV-a. To symbol transformacji marki w duchu elektromobilności, cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju.
- Zasięg do 805 km, ładowanie 400 kW, innowacyjne rozwiązania cyfrowe i minimalistyczny design.
- Neue Klasse ma być fundamentem, na którym BMW zbuduje przewagę w najbliższych latach.
Neue Klasse – największy projekt BMW od dekad
- Neue Klasse to nasz największy projekt ukierunkowany na przyszłość. To coś znacznie więcej niż kolejny model – to całkowicie nowa generacja pojazdów – podkreślił Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. Do 2027 roku na rynek trafi aż 40 nowych i odświeżonych samochodów bazujących na tej architekturze. Neue Klasse to nie tylko elektryfikacja. To również zupełnie nowa platforma cyfrowa oparta na czterech superkomputerach, rewolucja w stylistyce i produkcji oraz wdrożenie gospodarki o obiegu zamkniętym.
- Zaczynając od BMW iX3, wprowadzamy nowy język stylistyczny, który definiuje nie tylko nowy wygląd, ale też odczucie całej marki BMW. Nasze projekty będą bardzo czyste, a zarazem bardzo charakterystyczne, ale co najważniejsze: jeszcze bardziej BMW niż kiedykolwiek wcześniej! - mówił w czasie premiery iX3 w Monachium Adrian van Hooydonk, szef działu projektowania BMW Group.
BMW iX3 – elektryczny SUV nowej ery
Nowe BMW iX3 to Sports Activity Vehicle (SAV/SUV) o typowych proporcjach modeli X, lecz w pełni dostosowany do elektromobilności. Auto mierzy 4,78 m długości, oferuje bagażnik do 1750 litrów i dodatkowy schowek pod maską (58 l). Stylistyka jest minimalistyczna, z pionową atrapą chłodnicy i charakterystyczną sygnaturą świetlną LED, zastępującą chromowane detale.
Wnętrze zostało zaprojektowane wokół nowego systemu BMW Panoramic iDrive. Wyświetlacz na całej szerokości szyby, centralny ekran i nowa kierownica tworzą spójne środowisko obsługi. Cyfrowe doświadczenie uzupełniają tryby personalizacji My Modes, innowacyjne dźwięki HypersonX i pełna integracja z aplikacją My BMW.
Technologia eDrive szóstej generacji
Pod maską pracuje układ BMW eDrive Gen6, złożony z dwóch silników elektrycznych – synchronicznego EESM na tylnej osi i asynchronicznego ASM na przedniej. Łączna moc wynosi 345 kW (469 KM), a moment obrotowy 645 Nm. Sprint do „setki” zajmuje 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 210 km/h.
Największe wrażenie robi jednak zasięg – od 678 do 805 km (WLTP). To zasługa akumulatora o pojemności 108,7 kWh, zbudowanego w nowej technologii cylindrycznych ogniw. Gęstość energii wzrosła o 20%, a straty zmniejszono o 40% względem poprzedniej generacji.
Ładowanie 400 kW i funkcje V2G
BMW iX3 obsługuje ultraszybkie ładowanie prądem stałym z mocą 400 kW. Wystarczy 10 minut, aby zwiększyć zasięg o ponad 370 km. Pełne naładowanie od 10 do 80% trwa zaledwie 21 minut. Standardem jest ładowanie AC 11 kW, opcjonalnie dostępne jest 22 kW.
Nowością jest dwukierunkowe ładowanie: Vehicle-to-Load (zasilanie urządzeń z auta), Vehicle-to-Home (magazynowanie energii z domowych paneli PV) i Vehicle-to-Grid (oddawanie energii do sieci). To krok w stronę inteligentnej integracji samochodu z infrastrukturą energetyczną.
Cyfrowe serce – superkomputery Neue Klasse
Architektura Neue Klasse wprowadza cztery superkomputery odpowiadające m.in. za napęd, dynamikę jazdy i systemy asystujące. Najważniejszy z nich – Heart of Joy – steruje układem napędowym i hamulcowym, analizując dane nawet 10 razy szybciej niż dotychczasowe systemy. Dzięki temu iX3 oferuje wyjątkową precyzję prowadzenia i odzyskuje aż 98% energii podczas hamowania.
Nowe rozwiązania obejmują też Symbiotic Drive – system, który płynnie łączy działania kierowcy z algorytmami wspomagania. Zmodernizowany asystent autostradowy pozwala oderwać ręce od kierownicy na dłuższy czas, a system rozpoznawania sygnalizacji świetlnej wspiera jazdę w mieście.
Produkcja w Debreczynie – zrównoważony rozwój w praktyce
BMW iX3 będzie produkowane w nowej fabryce w węgierskim Debreczynie, zaprojektowanej od podstaw pod kątem neutralności klimatycznej. Procesy produkcyjne nie wykorzystują paliw kopalnych, a w samym aucie około 30% materiałów pochodzi z recyklingu – od plastików z odzysku po aluminium wtórne.
Ślad węglowy całego cyklu życia modelu iX3 50 xDrive jest o 34% niższy niż w poprzedniej generacji. Przy korzystaniu z energii odnawialnej redukcja emisji następuje już po przejechaniu ok. 17,5 tys. km.
Dostępność i cena nowego BMW iX3
Pierwsze egzemplarze BMW iX3 50 xDrive zjadą z linii w Debreczynie jesienią 2025 roku. Europejska premiera rynkowa planowana jest na wiosnę 2026 r., a kilka miesięcy później samochód pojawi się także w USA i Chinach. Ceny nowego BMW iX3 zaczynają się od 310 000 PLN.
BMW Group
BMW Group, reprezentująca marki BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad, jest wiodącym na świecie producentem samochodów i motocykli w segmencie premium, a także dostawcą wysokiej jakości usług finansowych i mobilnościowych. Sieć produkcyjna BMW Group obejmuje ponad 30 zakładów produkcyjnych i montażowych na całym świecie; firma dysponuje międzynarodową siecią dystrybucji w ponad 140 krajach.
W roku 2024 firma BMW Group sprzedała ponad 2,45 miliona samochodów oraz ponad 210 tysięcy motocykli na całym świecie. Dochód przed opodatkowaniem w roku finansowym 2024 wyniósł 11,0 mld euro przy obrotach wynoszących 142,4 mld euro. Według stanu na dzień 31 grudnia 2024 r. w BMW Group było zatrudnionych 159 104 pracowników.