SUV-y

i

Autor: mat. prasowe Volvo SUV-y (zdj. ilustracyjne)

świat

78 złotych za godzinę parkowania w centrum. Zapłacą tylko kierowcy SUV-ów

2024-02-29 21:40

Niecałe 6 proc. uprawnionych do udziału w referendum mieszkańców Paryża zdecydowało, że kierowcy SUV-ów zapłacą za parkowanie trzy razy więcej, niż właściciele mniejszych samochodów. W przeliczeniu na złote godzinny postój pojazdu o wadze powyżej 1,6 tony w centrum stolicy Francji będzie kosztował aż 78 złotych. Wyższa opłata obejmie tylko o kierowców przyjezdnych. Paryż chce ograniczyć liczbę samochodów i zamienić niektóre ulice na depatki ze ścieżkami rowerowymi.

Według oficjalnych wyników za podwyższeniem opłat opowiedziało się 54,55 proc. osób, które na początku lutego poszły do urn. Choć w referendum do głosowania było uprawnionych ok. 1,3 mln paryżan, to udział wzięło w nim jedynie 5,68 proc., czyli jeszcze mniej niż w kwietniowym referendum w sprawie zakazu elektrycznych hulajnóg.

Wyższe opłaty za parkowanie SUV-ami w Paryżu

Nowe przepisy, za którymi zagłosowali paryżanie, oznaczają podniesienie opłat za parkowanie aut o wadze powyżej 1,6 tony – w przypadku aut z silnikiem spalinowym i pojazdów hybrydowych typu plug-in – oraz aut elektrycznych o wadze powyżej dwóch ton do 18 euro (78 zł) w dzielnicach centralnych. Poza centrum opłata wyniesie 12 euro (52 zł) za godzinę. To trzy raz więcej, niż w przypadku mniejszych samochodów.

Zmiany dotyczą tylko o kierowców przyjezdnych – podkreśla agencja AFP. Z podwyżki wyłączeni będą mieszkańcy Paryża i osoby stale pracujące w stolicy, kierowcy taksówek, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne.

Socjalistyczna mer stolicy Anne Hidalgo, która wyszła z propozycją podwyższenia stawek za parkowanie dla SUV-ów, pochwaliła "wyraźny wybór paryżan" w sprawie środka, który jest "dobry dla naszego zdrowia i planety".

Paryż: zamiast ulic, deptaki

Hidalgo chce zmniejszyć liczbę samochodów osobowych na stołecznych ulicach, co ma się wiązać z przekształceniem niektórych ulic w deptaki i budową sieci ścieżek rowerowych.

Choć podniesienie opłat dotyczyć będzie, według szacunków merostwa, około 10 proc. pojazdów, to może przynieść dodatkowych 35 mln euro (151 mln zł) dochodów.

SUV-y (od ang. Sport Utility Vehicle) to pojazdy łączące cechy samochodu osobowego z terenowym, często charakteryzujący się większymi rozmiarami i większą masą. Stanowią one obecnie 40 proc. kupowanych we Francji aut i według ratusza stwarzają problemy związane z zanieczyszczeniem, bezpieczeństwem i równym podziałem przestrzeni publicznej.

Jak zapowiedziała Hidalgo, nowe przepisy mają wejść w życie od początku września.

Izera - prototyp polskiego samochodu elektrycznego:

Elwira Mejk oczarowana Paryżem. Co ją ujęło w mieście zakochanych?